Trafikstart för Stena Alegra på Karlskrona-Gdynia

Idag måndag den 8 juli kl. 23.59 avgår den första turen med Stena Alegra från Gdynia och anländer till Karlskrona imorgon kl. 12.00. Stena Alegra ökar kapaciteten med 20 procent på linjen för att möta en stark efterfrågan på fraktkapacitet. Fler turer kommer läggas till på turlistan längre fram.

- Under de senaste åren har utvecklingen för frakt på linjen mellan Polen och Sverige varit mycket stark. Detta hänger samman med ekonomisk tillväxt i Polen och i länder i öst- och centraleuropa som Rumänien, Bulgarien, Ungern och närliggande länder. Vi har en stark närvaro i dessa länder och även det bidrar till tillväxten när det gäller våra fraktvolymer. Det känns mycket bra att vi har Stena Alegra på plats på linjen så att vi kan erbjuda våra fraktkunder ökad fraktkapacitet och frekvens på en korridor som växer. Situationen med tre fartyg ger våra kunder både ökad kapacitet och flexibilitet, säger Jacob Koch Nielsen, Freight Commercial Manager Area Scandinavia.

Under 2012 ökade antalet fraktenheter på Karlskrona-Gdynia med 7 procent och hittills i år, till och med maj, har ökningen varit 15 procent jämfört med samma period förra året.

- Vi räknar med fortsatt stark efterfrågan från våra fraktkunder till följd av den ekonomiska tillväxten på dessa marknader och det är mycket viktigt för oss att hänga med i tempot och utveckla verksamheten efter kundernas behov. Till att börja med erbjuder vi tre extra avgångar per vecka från Gdynia och Karlskrona och framöver kommer vi att lägga till fler avgångar. Polen är en viktig marknad för oss som vi kommer fortsätta utveckla, säger Jacob Koch Nielsen.

Stena Vision och Stena Spirit fortsätter segla på sina ordinarie dagliga turlistor, medan Stena Alegra avgår från Karlskrona och Gdynia tre gånger per vecka. Första avgången är från Gdynia på kvällen den 8 juli.

Stena Line, Göteborg, 8 juli 2013

Jacob Koch-Nielsen, Freight Commercial Manager Scandinavia, tel. 0704-85 84 34

Tony Michaelsen, Route Manager Baltic Sea Routes, tel. 0739-42 17 48

Fakta Stena Alegra

Fartygstyp: RoPax

Byggår: 1998

Lastkapacitet: 1 950 längdmeter

Längd: 180 meter

Fart: 22 knop

Antal hitter: 57

Antal passagerare: 350

Stena Line koncernen är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät. Läs mer på www.stenaline.com

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.