Trafikstart för Stena Nordica på Karlskrona-Gdynia

I lördags gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär ytterligare en kapacitetsökning på linjen för att möta en stark efterfrågan och att såväl frakt som passagerare nu har fyra fartyg att välja mellan på linjen.

Tidigare har linjen trafikerats av tre RoPax-fartyg och ett fraktfartyg. Med Stena Nordica trafikeras linjen av fyra RoPax-fartyg som ger både frakt och passagerare tillgång till upp till fyra avgångar per dag från varje hamn. Antalet avgångar per vecka är nu 46 vilket är rekord på linjen.

- Vi har haft en stark tillväxt under de senaste åren och märker en fortsatt stor efterfrågan på kapacitet både från fraktkunder och passagerare. Det gör att vi måste fortsätta investera och anpassa vårt tonnage för att matcha våra kunders behov och att sätta in Stena Nordica är ett viktigt steg i detta, säger Marek Kiersnowski, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Polen.

Stena Nordica kommer att segla på linjen tillsammans med Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica.

– Våra linjer mellan Sverige och Polen är strategiskt viktiga för Stena Line och den här investeringen ligger väl i linje med vår tillväxtstrategi och bidrar till att vi kan bibehålla vår starka marknadsposition med Baltic Port i Karlskrona och den nya terminalen i Gdynia som viktiga hamnar för både frakt och passagerare, säger Marek Kiersnowski.

Stena Nordica byggdes 2000 och har uppgraderats och moderniserats såväl interiört som exteriört i omgångar. Mellan 2004 och 2008 seglade hon på Karlskrona-Gdynia.

– Eftersom Stena Nordica tidigare seglat på linjen vet vi att hon fungerar väl här. Dessutom är fartyget omtyckt av våra kunder. Ytterligare en stor fördel är att hon är anpassad för lastning via ramp i två nivåer vilket minskar lastnings- och lossningstiden betydligt, säger Marek Kiersnowski.

Fakta om Stena Nordica

Antal passagerare: 450

Överfartstid: 10,5 h

Längd: 170 meter

Bredd: 26 meter

Lastkapacitet: 1 950 längdmeter

Stena Line, Karlskrona

8 oktober 2018

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, 0704-85 85 32.

Om Stena Line

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor. www.stenaline.com finns mer information.