Vattenfall och Stena Recycling i utökat samarbete

Vattenfall har förlängt och utökat samarbetet med Stena Recycling. Samarbetet löper på tre år, med option på ytterligare två, och innefattar rikstäckande tjänster för återvinning av flera olika materialslag.

I den nyligen avslutade upphandlingen valde Vattenfall att utöka samarbetet med det ledande återvinningsbolaget Stena Recycling.
   – Stena Recyclings erbjudande ger oss den bästa totalekonomin för vårt återvinningsbehov och tjänsterna runt detta. Vi säkerställer också att vårt material tas om hand på ett miljöriktigt sätt, säger Mats Lövström, inköp Vattenfall Services Nordic AB.

Det nya avtalet gäller Vattenfall AB och bland annat dotterbolagen Services Nordic, Heat, Vattenkraft, Eldistribution och Vind. Avtalet innebär ett helhetsåtagande där Stena Recycling står för tjänster som säkerhetsrådgivning och utbildning samt tar hand om alla materialslag såsom järn, metaller, papper, plast, farligt avfall och övrigt verksamhetsavfall. Material som får möjlighet att bli ny råvara och ingå i nya produkter.
   – Vår rikstäckning med närmare 100 anläggningar och våra unika produktionsanläggningar, som exempelvis kabelgranulering och transformatoråtervinning, ger de bästa förutsättningarna för ett samarbete med Vattenfall. Vi har tidigare samarbetat med ett av Vattenfalls dotterbolag och det är roligt att vi nu utökar samarbetet med ytterligare bolag, säger Jonas Andersson, branschansvarig Kraft & Energi på Stena Recycling AB.

Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

Vi säkerställer också att vårt material tas om hand på ett miljöriktigt sätt
Mats Lövström, inköp Vattenfall Services Nordic AB
Jonas Andersson, branschansvarig Kraft & Energi på Stena Recycling AB