Stendörren och Kilenkrysset skapar nytt logistikcenter i Upplands-Bro

Stockholm Väst Logistik är namnet på det nya logistikcenter som Stendörren och Kilenrysset skapar i ett 50/50 ägt joint-venture bolag. Stockholm Väst Logistik tillförs cirka 400 000 kvm planlagd mark i Nygårds industriområde i Upplands-Bro kommun. Fastigheterna som ingår i det gemensamma bolaget är Upplands-Bro, Nygård 2:17 och del av Nygård 2:14. Fastigheten Nygård 2:14 (ägs av Stendörren) är till stor del redan bebyggd med Coops centrallager för kolonialvaror.

"Det unika läget med egen järnvägsanslutning till stambanan och närheten till E18 ger fantastiska möjligheter att skapa ett mycket attraktivt logistikläge i Stockholms absoluta närhet. Vi har möjlighet att bygga cirka 200 000 kvm nya lokaler i området inom befintlig detaljplan. Järnvägsanslutningen och den nya trafikplatsen med ny motorvägsavfart från E18 som leder rakt ned till Nygårds industriområde ger oss möjlighet att skapa en flexibel kombiterminal för framtidens krav på miljövänliga logistiklösningar och konsumenternas krav på snabba leveranser. Den erfarenhet som Kilenkrysset med Jan Persson och hans team har inom logistik är mycket värdefullt för vårt gemensamma JV”, säger Stendörrens VD Fredrik Brodin.

Jan Persson, Kilenkryssets grundare och ägare, gläds också över samarbetet ”Vi vet styrkan i området, vår mark vid E18 Brunna har haft väldigt hög efterfrågan. Genom att få tillgång till järnvägsanslutning kan vi bygga en kombiterminal för ankommande och avgående gods från området vilket vi har mycket positiv erfarenhet av från Rosersberg”.

För ytterligare information kontakta

Fredrik Brodin, verkställande direktör Stendörren Fastigheter AB. Telefon 070-8886665, fredrik.brodin@stendorren.se eller

Jan Eriksson, Vice Vd Kilenkrysset AB. Telefon 070-3164048

Jan.Eriksson@kilenkrysset.se

Denna information är sådan information som Stendörren Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juli 2016 kl.17:00 CET.

Stendörren Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag aktivt inom segmentet lager och lätt industri. Stendörren är noterat på First North Premier, Nasdaq Stockholm (Ticker: STEF B).  Certified Adviser är Remium Nordic AB ( www.remium.com ). För mer information om Stendörren Fastigheter AB (publ) se www.stendorren.se

Det unika läget med egen järnvägsanslutning till stambanan och närheten till E18 ger fantastiska möjligheter att skapa ett mycket attraktivt logistikläge i Stockholms absoluta närhet. Vi har möjlighet att bygga mer än 200 000 kvm nya lokaler i området inom befintlig detaljplan. Järnvägsanslutningen och den nya trafikplatsen med ny motorvägsavfart från E18 som leder rakt ned till Nygårds industriområde ger oss möjlighet att skapa en flexibel kombiterminal för framtidens krav på miljövänliga logistiklösningar och konsumenternas krav på snabba leveranser. Den erfarenhet som Kilenkrysset med Jan Persson och hans team har inom logistik är mycket värdefullt för vårt gemensamma JV
Fredrik Brodin, VD Stendörren Fastigheter
Jan Persson, grundare och ägare Kilenkrysset