Biometrilösning ska hjälpa Norska Polisen

Report this content

En ny biometrilösning från Steria blir ett av Norska Polisens viktigaste verktyg för att klara upp brott och avslöja identitetsmissbruk.

– Detta är ett av de största och viktigaste biometriprojekten i Norge någonsin, säger affärsutvecklaren Ole Marius Steinkjer på Steria.

Norska Polisen har gett företaget i uppdrag att leverera en centraliserad biometrilösning för att registrera och identifiera asylsökande och kriminella. Avtalet sträcker sig över 6 år och har ett uppskattat värde på mellan 15 till 30 miljoner kronor.

Biometrisamarbete över landsgränserna

Steria har tidigare levererat inscanningsteknik för fingeravtryck till samtliga polisstationer i Norge. I det nya avtalet ska Steria leverera ett nytt centralt och sökbart register för insamlad biometrisk data samt avancerade verktyg som Polisens egna fingeravtrycksexperter kan använda. Lösningen har en uppskattad livslängd på 10 år.

För över fyra år sedan undertecknade Norge ett avtal med EU om tätare polissamarbete, det så kallade Prüm-avtalet. Avtalet innebär att Norska Polisen kan undersöka fingeravtryck och DNA i andra länders databaser med information om kriminella, och vice versa.

Med Sterialösningen på plats får Norska Polisen äntligen möjlighet att fullt ut utnyttja denna möjlighet.

Kan utvidgas med ansiktsigenkänning

Avtalet innehåller också en rad optioner som Norska Polisen kan sjösätta vid en senare tidpunkt. Bland optionerna finns möjligheten att utvidga lösningen med ansiktsigenkänning i 2D och 3D samt sammankoppling med fotografi och fingeravtryck i norska pass.

Hela Steria-gruppens internationella biometrisatsning leds från Oslo. Därför är Ole Marius Steinkjer extra nöjd med att teckna ett så här pass stort och viktigt kontrakt för Norden.

– När vi vann en liknande affär med Rigspolitiet i Danmark förra året var det ett viktigt avtal för Steria. Kontraktet med Norska Polisen skickar en klar och tydlig signal om att vi är en betydande aktör inom biometriområdet. Avtalet ger oss en fantastisk grund för fortsatt tillväxt och utveckling av våra produkter tillsammans med användarna, säger Steinkjer.

Steria har haft ett samarbete med Norska Polisen på biometriområdet sedan 1991.Under åren har bland annat lösningar som gör det möjligt för Norska Polisen att dela fingeravtryck med kollegor i Sverige, Danmark och Finland levererats. Fram tills idag har Steria levererat biometrilösningar till 27 marknader runt om i världen.

För mer information:

* Ole Marius Steinkjer, affärsutvecklare för biometri på Steria, mobil: +47 994 78 897

* Kristin Blix-Elton, marknads- och kommunikationsdirektör för Steria i Skandinavien, mobil: +47 970 28 616

Om Steria

Steria är ett internationellt konsultföretag med 20 000 anställda i 16 länder som arbetar med affärs- och IT-rådgivning, systemutveckling, infrastruktur och drift. Steria levererar tjänster till flera av Sveriges största företag och organisationer. För mer information, vänligen se: www.steria.se

Taggar: