Sverige får som första land i världen ett eget telefonnummer

Report this content

Sverige är ett land med många röster. Det tar Svenska Turistföreningen (STF) fasta på och lanserar idag Sveriges egna telefonnummer – The Swedish Number, dit vem som helst i världen kan ringa och alla i Sverige kan vara med och svara. Det fungerar som ett vanligt samtal, men när någon ringer kopplas samtalet till en slumpvis svensk.

För 250 år infördes tryckfrihetsförordningen som en av Sveriges grundlagar. Sverige blev genom lagen första land i världen med en lag om tryckfrihet och denna innefattade att all information blev fullt offentlig för allmänheten och censuren avskaffades. Som ett sätt att hedra händelsen ger STF nu svenska folket möjlighet att uttrycka sina synpunkter till hela världen. Och världen att upptäcka alla sidor av Sverige.

– Vi vill visa det unika och genuina Sverige – ett land värt att besöka, med allemansrätt, hållbar turism, och ett rikt kulturarv. Vi vill också att en skapa stolthet och kännedom runt Sverige, såväl nationellt som internationellt, säger Magnus Ling, generalsekreterare/vd på Svenska Turistföreningen.

Idén till The Swedish Number grundar sig i tanken om att ge alla svenskar en chans att uttrycka sig och dela med sig av sitt Sverige. Själva kampanjen går ut på att Sverige, som första land i världen, får ett eget telefonnummer som alla svenskar hjälps åt att svara på. När någon ringer +46 771 793 336 (0771 Sweden) kopplas hen till en slumpvis svensk som anmält sig till att svara. Är det upptaget så kopplas samtalet vidare till någon annan. Vem som helst i Sverige med en smartphone kan anmäla sig som ambassadör. Man anmäler sitt intresse via The Swedish Number-appen där man sedan, via inställningarna till exempel kan styra när man vill vara inlog­gad. Via hashtagen #svaraförsverige på sociala medier kan man även uppmuntra andra att bli Sverige-ambassadör.

– I den digitala värld vi lever i blir det riktiga samtalet allt viktigare. Därför ger vi nu svenskarna möjligheten att som första land i världen få ett eget telefonnummer som vi alla hjälps åt att svara på vilket ger alla medborgare en ärlig chans att uttrycka sig och tipsa om vad man kan uppleva, säger Magnus Ling, generalsekreterare/vd på Svenska Turistföreningen.

The Swedish number lanseras idag och det går att ringa från hela världen. För att kunna ladda hem appen och svara måste man ha ett svenskregistrerat telefonnummer.

För mer information, vänligen kontakta:

Jenny Engström, Press – och Kommunikationsansvarig, Tel: 08-463 21 34, Mobil: 0735-45 26 44, jenny.engstrom@stfturist.se

Magnus Ling, generalsekreterare- och VD, Tel: 08 463 21 95, Mobil: 0738-30 77 67,
magnus.ling@stfturist.se

Länk till kampanjfilm:

Länk till hemsida:
www.theswedishnumber.se

Länk till app:
App Store

Google play

SÅ HÄR SVARAR DU FÖR SVERIGE

1. Gå in på din telefons app store.
2. Sök på "The Swedish Number".
3. Ladda hem appen.
4. Följ instruktionerna och registrera dina uppgifter.
5. Svara för Sverige!

Samtliga samtal går via appen, men visas som ett vanligt samtal i din telefon.
Du vet inte vem eller varifrån i världen det ringer, och personen vet inte vem i Sverige som svarar.
I appen väljer du enkelt själv när du är tillgänglig.

Om STF
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 255 000 medlemmar och ungefär 350 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell.

Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 90 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Helårsanställda är cirka 250 och STF omsätter ungefär 330 miljoner kronor.

Taggar: