Forskning för optimerad kycklingproduktion

Stiftelsen Lantbruksforskning och Svensk Fågel satsar tillsammans 2,7 miljoner kronor för att optimera svensk kycklingproduktion. Genom att identifiera variabler med stor inverkan på djurhälsa kan kassationerna vid slakt minskas och både livsmedelssäkerheten och totalekonomin stärkas.

Svensk kycklinguppfödning kännetecknas av hög produktionsstandard, låg antibiotikaanvändning, ett gott hälsoläge och hög livsmedelssäkerhet.

– Den globala konkurrensen kräver ett ständigt kvalitetsfokus i hela produktionskedjan. Kan vi identifiera vilka variabler i produktionskedjan som har störst inverkan på kycklingars hälsa har vi goda förutsättningar att förbättra totalekonomin för både lantbrukaren och slakteriföretagen, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

En kassationsminskning med 20 procent motsvarar besparingar på närmare 14 miljoner kronor på årsbasis.

– Ett framgångsrikt projekt skulle inte bara innebära stärkt konkurrenskraft utan också reducerad klimatbelastning och mer hållbar matfågelproduktion, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

Stiftelsen Lantbruksforskning och Svensk Fågel letar tillsammans efter områden inom svensk matfågelproduktion som kan stärkas genom forskning. Helena Wall, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), studerar följande frågor under två års tid:

• Hur påverkar uppfödningsmetioden kassationerna vid slakt?
  • Är kassationerna större i svenska kycklingslakterier än utländska?
  • Hur stor är förekomsten av felaktiga kassationer vid slakt?

– Vi är glada över matfågelsidans fortsatta engagemang, både vad gäller finansiering och forskning. Projektet som tittar på djurhälsans koppling till kassationer är ett bra exempel på när näring, akademi och vi som forskningsfinansiär går samman för att i slutänden kunna leverera affärs- och klimatnytta, säger Christian Nyrén, vd för Stiftelsen Lantbruksforskning.

Christian Nyrén, vd, Stiftelsen Lantbruksforskning
christian.nyren@lantbruksforskning.se