Läxhjälp x näringslivet = Nationella Läxhjälpsdagen

Idag, 29:e april är det Nationella Läxhjälpsdagen! Syftet med dagen är att uppmärksamma hur ett möte med arbetslivet och engagerade vuxna skapar nya förebilder och hjälper unga att drömma större. Google, Rikshem och Skanska är några av drygt 30 företag runt om i landet som under dagen öppnar upp sina dörrar och välkomnar högstadieelever för en stunds personlig läxhjälp och samtal.

Bakom initiativet står Stiftelsen Läxhjälpen som med finansiering från näringslivet och avlönade högskolestudenter ger gratis läxhjälp till barn i områden med hög arbetslöshet.

- Vi införde Läxhjälpsdagen för att uppmärksamma det stora behov av läxhjälp som finns bland Sveriges barn, inte minst bland dem som inte kan köpa hjälpen. Vi vill även skapa möten mellan våra företagspartners och elever för att inspirera till framtida studie- och yrkesval, säger Maria Arneng, verksamhetschef på Stiftelsen Läxhjälpen.

Läxhjälpsdagen anordnas i flera städer över hela landet i syfte att belysa hur ett möte med arbetslivet och engagerade vuxna skapar nya förebilder och hjälper unga att drömma större. Under dagen bjuder drygt 30 av Läxhjälpens samarbetspartners tillsammans in över 400 högstadieelever och deras läxhjälpare till spännande möten med samtal och läxhjälp. Google, Rikshem och Skanska är några av de företag som finansierar regelbunden läxhjälp och som tar emot elever på Läxhjälpsdagen.

- Stiftelsen Läxhjälpen hjälper inte bara ungdomar att höja sina betyg och komma in på gymnasiet, de inspirerar och motiverar dem på så många sätt. Resultaten de redovisar är imponerande och genom att stödja dem i detta viktiga arbete kan vi förhoppningsvis även inspirera några elever att välja en framtid inom IT/Data, säger Serge Lachapelle, produktchef på Google i Sverige.

Nationella Läxhjälpsdagen infördes 2014 på initiativ av Stiftelsen Läxhjälpen, en icke-vinstdrivande stiftelse som med finansiering från näringslivet bedriver gratis, regelbunden läxhjälp till elever med svaga betyg i skolor där behoven är som störst.

- Alla barn ska få chansen att klara skolan och utveckla sin fulla potential, våga drömma! Så ser det tyvärr inte ut idag, men mötet med fler vuxna betyder mycket för vägval, drömmar och möjligheter. Alla kan bidra till att fler barn och unga klarar skolan. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Maria Arneng, verksamhetschef på Läxhjälpen.

Idag hjälper Läxhjälpen över 1000 elever i 31 skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Södertälje, Landskrona och Västerås, samtidigt som stiftelsen skapar hundratals viktiga extrajobb åt unga högskolestudenter. Verksamheten har sedan starten 2007 visat goda resultat: 99% av eleverna höjer sina betyg och 84% går vidare till gymnasieskolans nationella program.

- Varför säger alla vuxna att det är tråkigt att jobba, det verkar fett kul. Jag vill jobba på kontor! Säger högstadieelev efter besök på Riksbyggen, Läxhjälpsdagen 2014

Maria Arneng, Verksamhetschef Stiftelsen Läxhjälpen

Tel: 0760 06 94 13