Läxhjälpen till Västerås i samarbete med Mimer och Ikano Bostad

Stiftelsen Läxhjälpen har inlett ett samarbete med Bostads AB Mimer och Ikano  Bostad. Det innebär att ett trettiotal elever på Bäckbyskolan och Nybyggeskolan nu  får regelbunden läxhjälp sex timmar i veckan och därmed god chans att höja sina  betyg för att komma vidare till gymnasiet.

Läxhjälpen är en konkret insats som angriper det som är ett av Sveriges största problem idag; bristen på integration och att allt fler unga inte klarar skolan och därmed hamnar utanför samhället.

– Vi är oerhört glada över samarbetet med Läxhjälpen, säger Anders Nordstrand VD, Bostads AB Mimer. Deras resultat är imponerande och kan vi vara med och hjälpa ungdomar att få en bättre chans i livet, så är det verkligen guld värt, säger Anders.

Kvalificerade, arvoderade, unga högskolestudenter hjälper ungdomar med läxorna så att de höjer betygen. Läxhjälpen är kostnadsfri för elever och skola tack vare att läxhjälpstimmarna finansieras av olika företag som får återrapport om hur det går för just deras elever. 99 % av tidigare elever har höjt sina betyg och 84 % har nått gymnasiebehörighet.

– Läxhjälpens arbete är beundransvärt, säger Christian Mariager, Fastighetschef på Ikano Bostad. Att det är högskolestuderande som läser läxor med ungdomarna gör det hela ännu bättre. Goda förebilder är viktigt för motivationen och glädjen är säkert ömsesidig, säger Christian.

Samarbetet startar redan i vår. För Mimers del blir det elever på Bäckbyskolan som får läxhjälp och för Ikano elever på Nybyggeskolan.

- Tack vare våra nya partners kan vi nu starta vår verksamhet i Västerås och hjälpa elever med svaga betyg att komma in i gymnasiet i, säger Maria Arneng, verksamhetschef på Läxhjälpen. Mimer och Ikano är två starka aktörer på bostadsmarknaden i Västerås och det känns bra att samarbeta med företag som vill göra skillnad i Västerås.

Maria Arneng, Verksamhetsledare Stiftelsen Läxhjälpen, Tel: 0760 06 94 13,  maria@laxhjalpen.se

Anders Nordstrand, VD, Bostads AB Mimer, telefon 021-39 70 16, mobil 076-569 04 06, e-post anders.nordstrand@mimer.nu

Christian Mariager, Fastighetschef, Ikano Bostad, telefon 010-330 42 92, mobil 0702-683 062, e-post christian.mariager@ikano.se