Stiftelsen Läxhjälpen har startat verksamhet i Landskrona

Stiftelsen Läxhjälpen har inlett ett samarbete med Seminarieskolan i Landskrona. Efter skoldagens slut, två gånger i veckan erbjuder stiftelsen gratis läxhjälp med stöd av näringslivet, för femton utvalda elever som anses vara i riskzonen att inte klara sig vidare till gymnasiet.

Unga, arvoderade högskolestudenter hjälper eleverna med läxor och är samtidigt en positiv förebild och mentor. Kontrakt och studieplan skrivs mellan elev och läxhjälpare – det är resultatfokuserat, långsiktigt och strukturerat.

- Jag är besjälad av tanken att alla ungdomar i Landskrona ska lyckas i livet. De senaste åren har våra skolresultat höjts betydligt här i Landskrona och vi ska lyckas ännu bättre. Därför bedrivs ett intensivt arbete för att utveckla vår skola. Stiftelsen Läxhjälpen imponerar genom sina framgångsrika resultat, och nu vill jag att Stiftelsen också bidrar till att fler kommer in på gymnasiet, säger Torkild Strandberg ordförande i Kommunen och i  Landskronahem.

Satsningen har mottagits väl på skolan och den är uppskattad av eleverna.

- Både eleverna och läxhjälparna gör ett bra och jobb och stämningen är mycket positiv under veckans två intensiva kvällsskift på skolan. Det ska bli mycket spännande att följa elevernas kunskapsutveckling. Jag hoppas att det också ska inspirera eleverna till fortsatta studier på gymnasiet och universitetet, säger Fredrik Vigre, rektor på Seminarieskolan.

Stiftelsen Läxhjälpen arbetar redan på 25 skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och nu även i Landskrona.

Vid Seminarieskolan sponsras läxhjälpen av Landskronahem, Parajett och Huhnseal.

– Vi är beredda att starta på fler skolor i Landskrona om vi kan få tillräckligt med sponsorbidrag, säger Harald Ullman, ordförande i Stiftelsen Läxhjälpen.

Regina Svensson, Regionansvarig Göteborg & Malmö Stiftelsen Läxhjälpen

Tel: 0760235326

regina@laxhjalpen.se

Om Stiftelsen Läxhjälpen

Stiftelsen Läxhjälpen är en privat icke-vinstdrivande stiftelse som med stöd från näringslivet bedriver gratis läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden. Läxhjälpen ges av unga, arvoderade högskolestudenter från olika utbildningsområden. Stiftelsen samarbetar sedan tidigare med 25 skolor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Verksamheten har sedan starten 2007 visat goda resultat: 99 % av eleverna höjer sina betyg och 84 % går vidare till gymnasieskolans nationella program.