Kampen för tillgänglig kollektivtrafik gav Erik Stilpriset

Under en välbesök tillställning på Hjultorget/Stockholmsmässan nyligen fick Erik Ljungberg priset för sin kamp för tillgänglig kollektivtrafik i Göteborg. När rullstolsburne Erik Ljungberg från Göteborg blev avslängd från bussen, på väg till arbetet, blev han arg. I ilskan blev han kreativ och gjorde hemsidan www.vasttragik.se - Jag vill visa hur korkad Västtrafiks argumentation är för att jag inte ska få åka med kollektivtrafiken, säger Erik Ljungberg. Det var en helt vanlig dag och Erik Ljungberg tar bussen till jobbet. Han kliver på tillsammans med sin personliga assistent i tron att färden snart ska börja. Plötsligt ropar busschauffören i högtalaren: ”Du som sitter i rullstol måste kliva av innan jag börjar köra.” Det är en regel som stoppar Erik Ljungberg från att åka. En regel som Västtrafik har hittat på alldeles själva. Den säger att rullstolsburna inte får åka med om bussen saknar fastspänningsanordning för rullstol. För sitt civilkurage och i kampen för en tillgänglig kollektivtrafik har STIL tilldelat Erik Stilpriset hjärter ess. På webbplatsen www.vasttragik.se protesterar Erik mot och synliggör diskriminering på ett roligt och intelligent sätt. För en organisation som Stil med handikappolitiska rötter är det viktigt att vassheten finns kvar, att man vågar sticka ut hakan. Det gör Erik Ljungberg och därför blev han den självklare vinaren. Fakta Stilpriset Stilpriset, Hjärter ess instiftades 2004 för att uppmuntra enskilda eller kollektiv till initiativ som förtjänstfullt synliggör Stils frågor såsom väl fungerande personlig assistans, antidiskriminering, tillgänglighet, allas lika värde med mera. Stilpriset består av en prischeck på 20.000 kronor och en vacker glasstaty gjord av den polske glaskonstnären Adam Jablonski. LÄS MER PÅ: WWW.STIL.SE För mer information kontakta Sari Nykvist, redaktör på Stiletten: 08-506 221 96

Om oss

Den ideella föreningen STIL erbjuder sina 230 medlemmar en modell för Personlig Assistans som ger full kontroll över assistansen och verksamheten. STIL är arbetsgivare för över 1500 assistenter.