Stim och C More klara med nytt avtal om musikanvändning

Stim och C More har kommit överens om ett nytt avtal för musikanvändningen i filmer, serier, tv-program och sport på C Mores SVOD-tjänst, en tjänst som också innefattar TV4 Play utan reklam och som täcker en stor del av den svenska marknaden för subscription-VOD. Avtalet sträcker sig från 1 januari 2018 till och med 31 december 2019. Avtalet inkluderar även historik från 2007.

- För musikskapare innebär detta en ökad trygghet i att oavsett var musiken används så får man skäligt betalt för det, vilket är extra viktigt idag då video on demand ökar kraftigt. Avtalet har föregåtts av många års diskussioner och därför är det extra roligt att vi nu nått en bra lösning för alla parter, säger Peter Lindström, Director of Members and Market på Stim.

- Att musikskapare ska få en rimlig ersättning för sitt arbete är viktigt för oss, och vi är glada över att nu ha nått en överenskommelse kring den musik som Stim representerar som båda parter är nöjda med, säger Mathias Berg, operativ chef för Bonnier Broadcasting.

Erik Åslin, Press and Public Affairs manager Stim, erik.aslin@stim.se / 072 702 66 44