Sömnplattformen Sleeping World har genomfört riktad nyemission om 21,5 mkr

Malmö - Sleeping World AB har genomfört en riktad nyemission av aktier om cirka 21,5 mkr under sommaren 2018. Sleeping World grundades 2017 i Malmö och är den nya tidens digitala sömnplattform som kombinerar smart teknik och funktionella sängar. Bolaget drivs av ett erfaret team från den internationella sängindustrin med bakgrund från Carpe Diem Beds of Sweden och Hilding Anders. I ledningen ingår Jonas Nilsson, erfaren IT-konsult och entreprenör samt Jörgen Turesson, grundare för Carpe Diem Beds. Huvudägarna är Alite Labs samt ledande befattningshavare.

Syftet med nyemissionen var att stärka Bolagets finansiella ställning inför lanseringen hos en ledande svensk möbelkedja, som ägde rum i början av september 2018. Bolaget planerar att adressera den internationella marknaden med sin skalbara affärsmodell som bygger på en direktdialog med konsumenten om sömn.

Totalt emitterades 43 300 aktier till kursen 497,00 kr per aktie, varav 15 488 aktier tecknades via kvittning av brygglån som lämnades till Bolaget under våren 2018. Bolaget har därmed tillförts cirka 21,5 mkr före emissionskostnader. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet i Bolaget till 113 731 kronor, fördelat på 113 731 aktier.

”Det är glädjande att se att investerarna har förtroende för Sleeping World och vår unika plattform baserad på skalbar digital-teknologi och smarta sängar som ska optimera sömnkvaliteten. Det stora intresset bland såväl kvalificerade som privata investerare med erfarenhet från sängbranschen ser vi som ett kvitto på affärsmodellens attraktivitet”, säger Rutger Jönsson, styrelseordförande för Sleeping World AB.

Rådgivare

Stockholm Corporate Finance agerade finansiell rådgivare och Advokatfirman Vinge legal rådgivare till Bolaget i samband med den riktade emissionen. Aqurat Fondkommission AB var emissionsinstitut i samband med emissionen.

Om Sleeping World AB

Sleeping World AB grundades 2017 och är en plattform för sömn och erbjuder sensorstyrd sömnanalys i kombination med högkvalitativa sängprodukter. Bolagets teknologi med en sensor som tillämpar artificiell intelligens, mäter sömnkvaliteten hos individen och tar fram förslag på förebyggande åtgärder och lösningar för bättre sömn. Bolagets säte är Malmö, alla sängar produceras på den svenska västkusten. www.sleepingworld.com.

Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, förvärv, samgående och avyttringar (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare. Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Worldwide som består av 51 M&A-rådgivare och investmentbanker i 45 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn och är medlem i branschorganisationen SwedSec Licensiering AB. www.stockholmcorp.se

För mer information, kontakta:

Otto Rydbeck, VD, Stockholm Corporate Finance
Tel: +46 (0)8-440 56 40, e-post:
otto.rydbeck@stockholmcorp.se

Jonas Nilsson, VD, Sleeping World
Tel: +46 (0)70-968 71 55, e-post: jonas.nilsson@sleepingworld.com

VIKTIG INFORMATION

EJ FÖR PUBLICERING, DISTRIBUTION ELLER OFFENTLIGGÖRANDE, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION ELLER OFFENTLIGGÖRANDE SKULLE VARA OTILLÅTEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG. SE ÄVEN NEDAN.

Detta dokument har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet. Dokumentet är ett pressmeddelande och inte ett prospekt och investerare ska inte teckna eller köpa värdepapper som avses i detta dokument. Distributionen av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer som får tillgång till detta, eller del av detta, bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande ska inte utgöra ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier, inte heller ska det ske någon försäljning av de värdepapper vilka refereras till häri, i någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande, uppmaning om att köpa eller försäljning skulle kräva framtagande av prospekt eller annan erbjudandehandling, eller inte skulle vara lagenlig utan registrering eller tillämpligt undantag från registrering enligt värdepapperslagarna i sådan jurisdiktion.

Detta pressmeddelande varken utgör, eller utgör en del av, ett erbjudande eller en uppmaning om ett erbjudande att köpa eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna omnämnda häri har inte och kommer inte registreras i enlighet med den amerikanska Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering i enlighet med Securities Act eller ett därtill relaterat undantag. Värdepapper omnämnda häri erbjuds inte till allmänheten i USA. Kopior av detta pressmeddelande görs inte och får inte distribueras eller skickas, i sin helhet eller delvis, direkt eller indirekt, till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika eller till någon annan jurisdiktion där distributionen respektive utskicket av detta pressmeddelande skulle vara olagligt.