Utsläppsminskningar på flera miljoner ton är luftslott visar ny forskningsrapport

En ny forskningsrapport från Stockholm Environment Institute visar att 13,5 miljoner ton av de utsläppsminskningar av växthusgaser som genomförs i utvecklingsländer och som industriländer får tillgodoräkna sig inte är några faktiska utsläppsminskningar. SEI har studerat Clean Development Mechanism-projekt som syftar till att destruera lustgas som uppstår i samband med nylonproduktion.

En viktig fråga i FN:s klimatförhandlingar och inom EU:s utsläppshandelssystem handlar om industriländernas utsläppsminskningar. Enligt FNs klimatkonvention kan industriländer genomföra en andel av sina utsläppsminskningar av växthusgaser i utvecklingsländer, så kallade Clean Development Mechanism (CDM)-projekt. Företag i i-länder kan tillgodoräkna sig utsläppsminskningar t ex genom CDM-projekt i utvecklingsländer för destruktion av lustgas, en mycket kraftfull klimatgas. Lustgas är en oönskad biprodukt till apidinsyra som behövs vid produktion av nylon.

-För att minska risken för farlig klimatförändring måste de utsläppsminskningar som i-länder får tillgodoräkna sig medföra faktiska minskningar av utsläppen. Apidinsyreprojekt står för 20 procent av den totala mängd CDM-projekt som existerar globalt. Det därför viktigt att undersöka kvaliteten i dessa projekt, säger Johan Rockström, chef för Stockholm Environment Institute.

Enligt SEI:s rapport kostar det producenterna mellan 90 öre och 3,70 SEK att minska utsläppen av koldioxid med ett ton. Om producenterna kan tillgodoräkna sig utsläppsminskningarna som CDM-projekt kan de få 85 kronor per ton. -Till följd av att det är möjligt att få pengar genom CDM-projekt som förstör lustgas har flera industriprocesser flyttat från i-länder till utvecklingsländer som Kina och Sydkorea säger Michael Lazarus, en av SEI-forskarna bakom rapporten.  Detta trots att stora delar av industrin frivilligt har redan fasat ut 90 % av användningen av lustgas utan att få några ekonomiska incitament.

– Vår rapport visar att det är troligt att 13,5 miljoner av de utsläppsminskningar som antas ha genomförts globalt till följd av CDM-projekt för apidinsyra inte är några egentliga utsläppsminskningar, säger Anja Kollmuss, forskare på SEI och en av författarna till rapporten. Dessa CDM-projekt har bidragit till ökade istället för minskade utsläpp. Satt i ett svenskt perspektiv motsvarar 13,5 ton växthusgaser 20 procent av landets årliga utsläpp.

Kontakt: Emma Lindberg, kommunikationschef SEI

Mobil: 073-460 74 58

Stockholm Environment Institute is an independent, international research institute specializing in sustainable development and environment issues. From fundamental research at the cutting edge to capacity building with developing countries, our goal is to bridge science and policy.