Världen kvar på en ohållbar väg trots hundratals internationellt överenskomna mål

Pressmeddelande: 6 Juni, 2012

Världen fortsätter att skynda fram på en ohållbar väg, trots över 500 internationellt överenskomna mål och syften för att stödja en hållbar utveckling och öka människors välbefinnande. Det sammanfattar rapporten Global Environment Outlook (GEO) som granskar tillståndet, trenderna och utsikterna för den globala miljön.
Rapporten samordnas av FN:s miljöprogram (UNEP) och flera forskare vid Stockholm Environment Institute (SEI) har lämnat värdefulla bidrag till rapportens femte upplaga.

Den femte upplagan av Global Environment Outlook (GEO-5) lanseras strax före FN:s stora hållbarhetskonferens i Brasilien, Rio+20. Rapporten har bedömt utvecklingen av de 90 viktigaste miljömålen och konstaterar att betydande framsteg endast har gjorts i fyra. Rapporten varnar att om mänskligheten inte omedelbart ändrar sitt tillvägagångssätt kan flera kritiska tröskelvärden överskridas, bortom vilka plötsliga och oåterkalleliga förändringar av planetens livsuppehållande funktioner kan inträffa.

Betydande framsteg har gjorts i att avskaffa tillverkning och användning av ämnen som bryter ned ozonskiktet, att avveckla bly i bränsle, att ge fler människor tillgång till rent vatten och att stärka forskningen för att minska föroreningen av havsmiljön. För 40 mål har vissa framsteg gjorts, bland annat utbyggnad av skyddade områden, som nationalparker, och insatser för att minska avskogningen.

Små eller inga framsteg påvisades för 24 mål, däribland klimatförändringen, överutnyttjade fiskbestånd och ökenspridning och torka. För åtta mål såg man en ytterligare försämring, däribland en lägesbeskrivning av världens korallrev. För 14 mål gjordes ingen bedömning, på grund av brist på data.

– Klimatförändringen oroar i synnerhet. Vi befinner oss långt från uppsatta mål och måste börja implementera nuvarande lösningar i stor utsträckning, säger Dr Johan Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute i York och huvudförfattare till GEO-5’s kapitel om atmosfären. Att minska utsläppen av kortlivade klimatgaser, särskilt marknära ozon, sot och metan, är ett billigt sätt att dämpa uppvärmningen under de närmaste decennierna. Men detta måste genomföras som en kompletterande strategi till dramatiska minskningar av koldioxidutsläppen.

Enligt nuvarande modeller, kommer utsläppen av växthusgaser att fördubblas de kommande 50 åren, vilket leder till en höjning av den globala temperaturen med 3°C, eller mer, i slutet av århundradet. Fyra oberoende analyser visar att åren 2000-2009 var det varmaste decenniet som någonsin uppmätts och att utsläppen från fossila bränslen och cementproduktion år 2010 var de högsta någonsin. De årliga ekonomiska kostnaderna för klimatförändringarna uppskattas till 1-2 procent av världens BNP år 2100, om temperaturen ökar med 2.5°C.

Av de nio internationellt överenskomna målen för atmosfären har betydande framsteg gjorts för att avskaffa ämnen som bryter ned ozonskiktet och att avveckla bly i bensin.

– När det gäller att lösa vissa problem som rör atmosfären ser vi framgångsrika exempel på att man kan uppnå internationellt överenskomna mål. Om det finns politisk vilja, tydlig vetenskap och kostnadseffektiva alternativ, kan man göra snabba framsteg, säger Dr Johan Kuylenstierna.

GEO-5 kräver också en omläggning av politiken, med större fokus på miljöförändringarnas drivkrafter, som till exempel befolkningstillväxt och urbanisering, ohållbara konsumtionsmönster, energiförbrukning och transporter baserade på fossila bränslen, och globalisering.

– Politikerna måste ta itu med de underliggande drivkrafterna, inte bara symptomen. Det finns politiska åtgärder som kan bromsa effekterna av miljöförändringarnas drivkrafter, både på kort och lång sikt, säger Lailai Li, senior forskare på Stockholm Environment Institute i Asien och huvudförfattare till GEO-5’s kapitel om Asien och Stillahavsområdet. Man kan till exempel satsa på reproduktiv hälsa och utbildning för flickor, styra mot hållbar konsumtion och produktion, tänka bortom BNP, investera i rättvis, effektiv och hållbar energiförsörjning, investera i hållbara städer och infrastruktur och se till att företag betalar för sin miljöpåverkan.

Europas miljöutmaningar – de nuvarande konsumtionsmönstren är ohållbara, men framsteg har gjorts i kampen mot luftföroreningar, kemikalier och avfall
Enligt GEO-5 rapporten är Europa i framkant när det gäller internationella insatser för att hantera klimatförändringar, upprätta skyddade områden och minska luftföroreningar, men trots detta är regionens miljöpåverkan fortfarande oproportionerligt hög.

Trots vissa framgångar i att "frikoppla" miljöpåverkan från ekonomisk tillväxt, konsumerar stora delar av Europa ohållbara nivåer av resurser. Omfattande lagstiftning har bidragit till en mer hållbar avfallshantering, men mängden avfall fortsätter att växa i regionen. Siffrorna i rapporten tyder på att Europa fortfarande inte är ett återvinningssamhälle. Att de nya medlemsstaterna i EU har tillägnat sig västerländska konsumtionsvanor har till exempel lett till en ökning av fast avfall per person och år från 468 kg 1995 till 524 kg 2008 – en ökning med 12 procent.

Metoder som används av europeiska länder för att minska utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar har haft stor framgång, från att införa trängselskatt och lågutsläppszoner i Sverige till att införa inmatningstariffer i Tyskland. Flera sådana åtgärder används redan och har potential att användas mer, med positiva effekter som följd. Integrerade och sektorsövergripande metoder för miljöpolicy och implementering har hjälpt länder i Europa att uppnå långsiktiga resultat till lägre kostnader. Men brist på miljödata, otillräckliga resurser från offentliga och privata investerare för att hantera viktiga miljöfrågor, i kombination med en traditionell, konsumtionsorienterad ekonomisk politik utgör hinder för fortsatta framsteg i Europa.

Men det är inte bara dåliga nyheter. Rapporten säger att det går att nå ett stort antal globala hållbarhetsmål i mitten av seklet om nuvarande politik och strategier förändras och stärks. GEO-5 ger många exempel på framgångsrika politiska initiativ; bland annat offentliga investeringar, miljöredovisning, hållbar handel, etablering av nya marknader, teknisk innovation och kapacitetsuppbyggnad.

BAKGRUND:
FN:s miljöprograms (UNEP) rapportserie Global Environment Outlook (GEO) granskar tillståndet, trenderna och utsikterna för den globala miljön. GEO-5, den femte i serien, granskar också de framsteg som gjorts för att uppfylla internationellt överenskomna mål, analyserar framgångsrika politiska alternativ som har potential att påskynda målens förverkligande och lyfter fram åtgärder som både länder och det globala samfundet kan vidta mot en hållbar utveckling.
Den globala lanseringen av GEO-5 äger rum 6 juni, i Rio de Janeiro, Brasilien.

Rapporten GEO-5 och relaterat innehåll finns på: www.unep.org/geo

Anna Löfdahl, Press och kommunikationsansvarig, Stockholm Environment Institute
anna.lofdahl@sei-international.org +46 73 460 76 93

Stockholm Environment Institute is an independent international research institute. The institute has established a reputation for rigorous and objective scientific analysis in the field of environment and development. SEI aims to bring about change for sustainable development by bridging science and policy.
www.sei-international.org

Taggar: