Ingen gasexplosion i Midsommarkransen

Det var inte gas som orsakade explosionen i Midsommarkransen. I fastigheten finns bara elspisar sedan gastillförseln slopades i november 2006. Eftersom det tidigare funnits gasinstallationer i fastigheten har personal från Stockholm Gas nu på plats konstaterat att ingen gas förekommit.

Säkerhetschef Claes-Göran Johansson, tel 0703 44 54 44

Utsänt av kommunikationschef Inge Telander, tel 0703 44 51 55

Stockholm Gas AB ska vara en modern gasleverantör för ett trivsammare och grönare Stockholm

Om oss

Stockholm Gas levererar stadsgas till cirka 75 000 kunder i Stockholm, Solna och Sundbyberg. De flesta kunder är gasspiskunder, men det finns även restauranger, industrier och villavärmekunder. Gasen som levereras är numera en blandning av naturgas och luft. Den är skonsammare för miljön och osar mindre än den tidigare oljebaserade gasen. Dessutom är den giftfri och vädras lätt ut ur en lägenhet och är därmed även säkrare. Stockholm Gas vision är att stadsgasen i framtiden ska bestå av biogas och på så sätt bli ännu skonsammare för miljön. I takt med att biogasproduktionen ökar kan biogasen successivt göra sitt inträde i alla kök med gasspis. Stockholm Gas satsar även stort på fordonsgas och har ett fordonsgasnät som förser bussdepåer och tankstationer i Stockholm med gas. Vid Arlanda flygplats har Stockholm Gas en av Sveriges största gastankstationer.