Nu öppnar Tele2 Arena - Stockholms närmaste arena

Efter flera års byggande slår Tele2 Arena nu på lördag den 20 juli upp dörrarna för allmänheten med en späckad premiärvecka.

Arenan, med plats för 40 000 besökare beroende på evenemang, gör Ericsson Globe, Hovet, Annexet och attraktionen SkyView sällskap i Globenområdet och är en viktig pusselbit i Stockholms främsta nöjesdistrikt. Tele2 Arena blir hemmaplan för både Djurgården Fotboll och Hammarby Fotboll, samt vid derbyn även Brommapojkarna. Tillsammans kommer arenorna i Globenområdet att stå värd för cirka 350 evenemang per år och Tele2 Arena öppnar storslaget. 20 juli tar Hammarby emot Örgryte och dagen efter spelar Djurgården sin premiärmatch mot IFK Norrköping. 23 juli blir det internationell fotboll när Hammarby välkomnar Paris Saint-Germain och 27 juli är det musik som gäller då Gyllene Tider intar arenan.

Utan tvärgående balkar och störande jumbotron kommer besökarna när det 7 000 kvadratmeter stora taket öppnas få känslan av att befinna sig i en utomhusarena, samtidigt som de sitter skyddade mot väder och vind på stoppade stolar. Närhet är något som präglar hela arenan – på långsidan sitter åskådare med platser på första raden endast sex meter från sidlinjen. Och närheten blir tydlig även när besökarna ska ta sig till evenemangen. I anslutning till Tele2 Arena finns sex tunnelbanestationer på tre olika linjer, tvärbana och bussar vid Stockholms näst största kollektivtrafiknav, Gullmarsplan. Dessutom byggs 1 000 platser för cykelparkering vid arenan.

-          Tele2 Arena är stockholmarnas arena.  Den kommer att bli ett lyft för Stockholm och Globenområdet. Premiärveckan slår an tonen, på Tele2 Arena kommer idrott, kultur och nöje att samsas om utrymmet, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Tele2 Arenas utseende andas skandinavisk design med obehandlat trä och en transparent fasad som ger ljusinsläpp och kan belysas i över 16 miljoner kulörer, beroende på evenemanget för dagen. Konstgräs ger möjlighet till snabb omställning mellan olika typer av evenemang - förutom fotboll kommer arenan bland annat att kunna stå värd för konserter, bandy, häst-, is-, och motorsport och amerikansk fotboll.

-          Öppningen av Tele2 Arena är en viktig pusselbit i utvecklingen av ett pulserande evenemangsområde där vi med omkring 350 evenemang per år får ett helt nytt nöjesdistrikt, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Arenan kan också erbjuda något för den som vill äta och dricka gott. Med 14 kiosker, nio pubar, fem restauranger med fast food samt en 54 meter lång bar ska man se till att besökarna är mätta och belåtna. Dessutom öppnar under hösten Tolv Stockholm i Tele2 Arenas gatuplan, 12 000 kvadratmeter med mat och nöje. Annan service fördelat på de tre planen är bland annat 396 publika toaletter och 348 urinoarer, 60 publikinsläpp, 32 terrassloger samt ett klimatsystem som garanterar behaglig inomhustemperatur året runt.

Det officiella invigningskalaset äger rum den 24 augusti. Under en och samma kväll ger Kent, Robyn och Lars Winnerbäck varsin exklusiv konsert. Exempel på andra evenemang på Tele2 Arena under hösten är Nitro Circus Live, Volbeat och SM-finalen i amerikansk fotboll.

Praktisk info:

Tele2 Arena nås med tunnelbana, buss, cykel eller till fots. Under premiärveckan kommer värdar att finnas på plats vid Gullmarsplan, Globen och Skärmarbrink för att välkomna och visa publiken till rätt ingång.

Bilder och grafik finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stockholm_globe_arena__globen/image/list

För mer information, se www.tele2arena.se eller kontakta gärna:

Johan Seidefors, t.f. kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, tel: 08-600 93 52 johan.seidefors@globearenas.se

Om Tele2 Arena

Tele2 Arena är en idrotts- och evenemangsarena med plats för 33 000 – 40 000 besökare beroende på evenemang som öppnar invid Ericsson Globe. Fastighetsägare är Stockholms Stad genom bolaget SGA Fastigheter. Driften av Tele2 Arena sköts av det globala evenemangs- och sportföretaget AEG Facilities, vilket även är det bolag som redan idag driver de existerande arenorna i Globenområdet.

Om SGA Fastigheter

SGA fastigheter AB är ett helägt dotterbolag inom Stockholm Stadshus AB. Företaget äger, förvaltar och utvecklar de fem sport- och evenemangsarenorna; Ericsson Globe, Tele2 arena (www.tele2arena.se.), Hovet, Söderstadion och Annexet samt attraktionen SkyView. SGA Fastigheter utvecklar också Tolv Stockholm, en nöjesdestination i gatuplan i Tele2 Arena. Tolv Stockholm öppnar hösten 2013. www.sgafastigheter.se

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Tele2 Arena, samt attraktionen SkyView. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion, Avicii och Rihanna. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 350 genomförda evenemang per år och 1,5 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se