Publiken blir domare när Supercross kommer till Tele2 Arena

I helgen kommer den spektakulära Supercross-cirkusen till Stockholm och Tele2 Arena. Arenan har fyllts med 6000 ton jord, sand och lera och spektakulära hopp och gupp. För första gången någonsin kommer tävlingens åskådare att spela en betydande roll. Via Tele2 Arena-appen kommer publiken att kunna kora segraren i Freestyle-momentet.

I helgen intar Supercross-cirkusen Tele2 Arena. Toppförare från både USA och Europa, kommer att göra upp med den svenska eliten och för första gånger kommer en inomhustävling att kunna avgöras på en fullskalig bana. Tävlingen avgörs i två olika moment, ett vanlig lopp där först i mål vinner. Det andra momentet, Freestyle, är en spektakulär gren som brukar bjuda på galna hopp och spektakulära tricks.

För första gången någonsin ges alla Supercross-intresserade åskådare chansen att få vara med och bestämma utgången av tävlingen. Via den officiella Tele2 Arena-appen kommer besökarna att få rösta på sin favorit bland freestyleåkarna. Rösterna kommer sedan att räknas samman med en juryröst för att kora vinnaren.

– Detta är en bra milstolpe för vår Tele2 Arena-app som nu verkligen inkluderas i evenemanget. Hela vår tanke med Tele2 Arena-appens röstningsfunktion har varit att låta publiken säga sitt om upplevelsen på plats och det känns väldigt bra att publiken nu får vara med och utse en officiell segrare i freestyle på lördag, säger Daniel Stålbo, Marknads- & Kommunikationschef på Stockholm Globe Arenas.

24MX International Supercross och Freestyle MX genomförs på Tele2 Arena nu på lördag med start klockan 17. Amerikanska banbyggare fyller Tele2 Arena med 6000 ton sand, jord och lera för att bygga en utmannande supercrossbana med gigantiska dubbel och trippelhopp som är upp till 30 meter långa.

– Vi hoppas att vi får ett stort engagemang från publiken på lördag kring att rösta fram vinnaren i freestyle-momentet. Förhoppningsvis tar åkarna till sig detta och bjuder på riktigt häftiga och publikfriande tricks. Att alla som befinner sig på arenan och har med sig sin smartphone kan vara med i den stora juryn är ett stort steg i att involvera besökare mer i evenemang på arenan, säger Oscar Klingensjö, eventchef på Tele2 som varit med och utvecklat appen.

För mer information kontakta:

Daniel Stålbo, Marknads- & Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas

Tel: 08-600 93 52  Mail: daniel.stalbo@globearenas.se

Stockholm Globe Arenas driver Skandinaviens största evenemangsområde med de fyra arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet och Tele2 Arena samt världsattraktionen SkyView. Varje år besöker över 2 miljoner människor mer än 300 idrotts- och underhållningsevenemang på vårt område. Några av Sveriges främsta idrottslag har även sin hemmaarena hos oss - Hammarby Fotboll och Djurgården Fotboll på Tele2 Arena samt AIK Hockey och Djurgården Hockey på Hovet. Stockholm Globe Arenas är en del av AEG, Anschutz Entertainment Group, ett världsledande företag inom idrotts- och underhållningsevenemang med huvudkontor i Los Angeles, USA. För mer information, se www.globearenas.se