Stockholmsarenan ny nationalarena för Speedway – nytt samarbete ska utveckla speedway och isracing

Speedwayens nya bolag – SSI, Svensk Speedway & Isracing AB, har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver. Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund, VD för SSI.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- Stockholmsarenan blir en fantastisk arena lämpad för många olika typer av evenemang. SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas

Patrik Rosenlund, VD Svensk Speedway & Isracing AB, tel 011- 23 10 99. Mail: patrik.rosenlund@ssi.svemo.se

Jay Sietsema, affärsutvecklare Stockholm Globe Arenas, tel 0708-664385. Mail: jay.sietesema@globearenas.se

Om SSI

SSI AB (Svensk speedway & Isracing AB) startade sin verksamhet 1:a januari 2012. Det är ett unikt samarbete inom svensk idrott mellan SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) och Serieföreningen för svensk speedway och isracing där vardera part är delägare i SSI. SSI:s mål är att jobba nära klubbarna ute i landet och att stärka ekonomin inom sporten via centrala samarbetspartners.

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Stockholmsarenan (2013), samt attraktionen SkyView. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,6 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se

Stockholm Globe Arenas ägs av AEG Facilities. AEG är ett helägt dotterbolag till Anschutz Company, världsledande arrangör av sport och underhållningsevenemang. AEG Facilities, är i sin tur ett fristående bolag inom AEG, som äger, driver och utvecklar en rad anläggningar och arenor över hela världen. Däribland the O2 i London och LA Live i Los Angeles. www.aegworldwide.com