Åk med SJs Pridetåg i sommar

I sommar förenar EuroPride de två städerna Stockholm och Göteborg. Genom ett gemensamt värdskap mellan Stockholm Pride och West Pride skapas en glädjefest som sträcker sig över tre veckor. För att uppmärksamma festivalen har ett av SJs snabbtåg folierats i regnbågens färger.

– Redan 2015 när vi ansökte om att få arrangera EuroPride i Stockholm och Göteborg sa vi att det vore fantastiskt med ett regnbågståg. Vi är väldigt glada att det har blivit verklighet och att både Pridedeltagare och även andra kommer att få ta del av SJs satsning, säger Britta Davidsohn, ordförande Stockholm Pride.

SJs Pridetåg kommer under sommaren synas på SJs snabbtågslinjer, bland annat sträckan Stockholm-Göteborg.

– Nu är det viktigare än någonsin att stå upp för allas lika värde. Med vårt regnbågståg hoppas vi sprida glädje och kärlek och samtidigt vara med och föra människor närmare varandra, säger Pernilla Johansson, Customer Market Manager på SJ.

EuroPride 2018 invigs i Stockholm och avslutas i Göteborg. Festivalen pågår i Stockholm 27 juli – 5 augusti och i Göteborg 14 augusti – 19 augusti. SJ är på plats i EuroPride Park under båda veckorna och bjuder alla på kaffe.

– SJ är en viktig aktör som, förutom att erbjuda miljövänliga resor, på allvar kan bidra till att förändra attityder. De har visat det förut och nu blir det mer synligt än någonsin med regnbågståget som på ett superhäftigt sätt lyfter upp hbtq-rättigheter, säger Tasso Stafilidis, ordförande West Pride.

SJs medarbetare är självklart också med och går i paraden, som äger rum den 4 augusti i Stockholm och den 18 augusti i Göteborg.

Om EuroPride

EuroPride är en gemensam festival som varje år uppmärksammas i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter. EuroPride hölls för första gången 1992 i London och har sedan dess arrangerats i olika europeiska städer. I år är det tredje gången Stockholm Pride arrangerar EuroPride, och den här gången tillsammans med West Pride.

För vidare information

SJs Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se
Stockholm Prides Presstjänst, 010-220 34 10, press@stockholmpride.org

Pressackrediteringen för 2018 är nu stängd. De som fått sin ackreditering godkänd får sin biljett via Tickster via angiven e-post. Observera att det kan ta upp till ett dygn. Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti. Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008. EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter. Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Britta Davidsohn, ordförande Stockholm Pride
Pernilla Johansson, Customer Market Manager på SJ
Tasso Stafilidis, ordförande West Pride.