Ett stolt Europa samlas i Göteborg

På fredag startar European Pride Organisers’ Association - EPOA's årsmöte i Göteborg. Ett hundratal pridearrangörer från hela Europa samlas för diskussioner, seminarier och omröstning gällande vilket land som ska stå värd för EuroPride 2020.

Ett steg mot EuroPride 2018 börjar redan i helgen.  Då samlas Pridefestivaler från hela Europa i Göteborg för att utbyta erfarenheter och utmaningar med att anordna Pride. En viktig del i mötet är att diskutera hur festivaler i olika länder kan stötta varandra. Enligt tradition är det värdlandet för EuroPride nästkommande år även värd för EPOA's årsmöte. I år är det Sveriges tur.

- Vi vill både visa styrkan i nordens största Pridefestival genom det täta samarbetet med samhällets olika aktörer och det unika upplägget vi har med Pride House, Pride Park, Pride City och Pride Parad. Samtidigt som vi såklart vill lära oss mer om hur andra arrangerar Pride, säger Stockholm Prides ordförande Haydar Adelson

- Det känns häftigt att få visa Europa Göteborg som hbtq-stad och den resa vi gjort från mycket homofobi till en hbtq-stad att räkna med. Men framförallt känns det oerhört viktigt att vi i den europeiska priderörelsen intensifierar vårt gemensamma internationella arbete för att nå förändring i de delar av världen där förtrycket och våldet mot hbtq-personer är mer påtagligt än här i Europa, säger West Prides ordförande Tasso Stafilidis

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson håller välkomsttal vid den officiella öppningen på fredag kl 14.00. Förutom årsmötet kommer också ett antal seminarier att hållas på Clarion Post med bland andra Mariya Voyvodova, kommunalråd i Göteborg och organisationen Transfest.

Press bjuds in att delta under delar av mötet och till seminarierna. Representanter för såväl de svenska Pridefestivalerna som för Pridefestivaler i hela Europa kommer att finnas tillgängliga för intervjuer.

EuroPride arrangeras varje år i olika Europeiska länder, var avgörs genom omröstning där varje Pridefestival som är intresserad får lämna in ett bud och ansöka. Därefter väljs en vinnare av övriga festivaler. I år ska 2020 års EuroPride destination utses och det står mellan Bergen, Hamburg, Thessaloniki och Bryssel.

EuroPride 2018 är i både Stockholm och Göteborg, mellan den 27 juli och 19 augusti. Det är första gången ett EuroPride arrangeras av två städer.

Two cities, one country – for a united Europe open to the world!

Bakgrund

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter. Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Nästa år arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti. Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

Datum för EuroPride 2018

Stockholm 27 juli – 5 augusti