EuroPride Parade and party at EuroPride 2018

Lördag och EuroPride Parade – manifestation för våra mänskliga rättigheter

På lördag är EuroPride Park Stockholms stora avslutningsdag med både internationella och svenska stjärnor på kvällen och den årliga spektakulära paraden på dagen.

EuroPride Parade – lika mycket fest som ställningstagande

EuroPride Parade 2018 kommer att ha ca 45 000 deltagare i omkring 200 ekipage, gå-grupper och fordon. Paraden kommer att dra en minst halv miljon åskådare som alla vill ta del av festen och det viktiga ställningstagandet. Hela paraden brukar ta två timmar och innefattar så många paradekipage, att när det första når Östermalms IP, har det sista inte hunnit starta vid Stadshuset. Den som vill delta som privatperson kan komma till Stadshuset före start. Väderleksrapporten visar sol, så himlen kommer inte fälla regna på den här paraden. Glöm inte att dricka mycket vatten.

Stockholm bjuder på smått och gott i regnbågens tecken

Före paraden kommer Försvarsmakten, som har fått stor uppmärksamhet för sin kampanj i samband med EuroPride 2018, att arrangera Jump for Pride som är ett evenemang där Svenska Fallskärmsförbundet hoppar över Rålambshovsparken med regnbågsflagga.

EuroPride-besökare som vill ta del av fler City Events kan besöka Zita Folkets bio eller Rio som visar den kritikerrosade filmen Call me by your name, eller besöka en av alla fester runtom i stan, som A gay day party at Josefina! eller Den stora Queerfesten.

Avslutningsfest med internationella och svenska stjärnor

Kvällen i EuroPride Park avslutas med en fest som enar Europa – Let’s Party for a united Europe. 2014 års Eurovision Song contest-vinnare, Conchita Wurst, gör ett färgsprakande uppträdande och Alcazar framför årets EuroPride-låt: ”In the Name of Love”. Sedan blir det minst lika mycket glitter och glamour när Leo.B och Christer Lindarw korar Miss EuroPride 2018.

I EuroPride Parks champagnebar kan du lyssna på Kayo som gästar dj-båset hos Belbuha. Kayo är en av Sveriges största discodivor som bland annat har varit del av trion Afro-Dite. Här utlovas drag queen-disco, komplett med både fjäderboor och regnbågsglitter.

Konst, humor och allvar tar plats i parken

I parken kommer Carin Götblad, före detta länspolischef och nuvarande regionpolischef för Region Mitt och Rekryteringsmyndigheten att finnas på plats i Polismyndighetens utställartält för att svara på besökares frågor.

För den foto- och konstintresserade bjuder parken på olika utställningar som t.ex Fittröra – en viktig fotoutställningArt Sale som riktar sig till personer i hbtq-relationer, och Cat of Stockholm kommer ut som är en hyllning till den lesbiska erotiken med en blinkning till den finska konstnären Tom of Finland.

Saturday and EuroPride Parade – a manifestation for our human rights

On Saturday, EuroPride 2018 Stockholm's last day with both international and Swedish stars in the evening and the annual spectacular parade in the day.

EuroPride Parade – equal parts party and statement

EuroPride parade Stockholm 2018 will have approximately 45,000 participants in 200 participants, walking groups and vehicles. The parade will attract half a million spectators who all want to join the party and the important statement. The parade usually takes a few hours and there are so many participants, that the first one finishes at Östermalm's IP,  when the last has not yet started at City Hall. Anyone wishing to participate as an individual may come to City Hall before we begin, or join later along the way. We do not expect any rain on our parade, so do not forget to drink a lot of water.

Stockholm treats visitors to a variety of events

Before the parade begins, the Swedish Armed Forces, who has received great attention for its campaign in connection to EuroPride 2018, will host Jump with Pride: an event where a Swedish parachute organisation, Svenska Fallskärmsförbundet parachutes over Rålambshovsparken with rainbow flags.

EuroPride visitors who want to participate in more City events can visit Zita or Rio to see the critically acclaimed film Call me by your name or other films. For the party animals, there are parties around the clock, like A gay day party at Josefina! or the Great Queer Party.

Closing party with both international and Swedish stars

The evening in EuroPride Park Stockholm finishes with Let's Party - for a united Europe. The 2014 Eurovision Song Contest winner Conchita Wurst gives a colorful performance and Alcazar performes this year's EuroPride song In the Name of Love. There will be equal amounts of glitter and glamour when Leo B and Christer Lindarw coronate Miss EuroPride 2018.

In EuroPride Park's champagne bar we can listen to Kayo, who visits DjBucket at Belbuha, Kayo is one of Sweden's greatest disco divas and previously a part of the trio Afro-Dite. Drag queen disco, complete with both feather boas and rainbow glitter is promised.

Art, humor and seriousness take place in the park

In the park, Carin Götblad from Polismyndigheten, the Swedish Police authority, will also be present to respond to visitors' questions at the Swedish Police authority’s exhibition tent.

For the art enthusiasts, the park offers a variety of exhibitions, such as Fittröra - an important photo exhibitionArt Sale, which is art targeted to people in hbtq relationships and Cat of Stockholm kommer ut, which is a tribute to the lesbian eroticism with a wink to the Finnish the artist Tom of Finland.

Alf Kjeller

E-mail: press@stockholmpride.org