EuroPride Stockholm på måndag den 30 juli

I fredags drog EuroPride 2018 igång i Kungsträdgården. En Kick Off tillsammans med festivalen Putte i Parken där Gladys del Pilar, Evelina Olsén och världens äldsta tjejrockband Plommons var några av de som uppträdde i kvällssolen. EuroPride Park är i full gång att byggas upp och i EuroPride House har man också jobbat med förberedningarna inför öppningen. Nu blickar vi fram mot måndagens öppnande av EuroPride House och många fler spännande evenemang runt om i Stockholm.

EuroPride House

Måndag 30 juli klockan 12:30 öppnas dörrarna till EuroPride House 2018 på Kulturhuset Stadsteatern. Dagen startar med en invigningsceremoni där Gunilla Söderström från Kulturhuset Stadsteatern kommer tala, liksom Stockholm Prides ordförande Britta Davidsohn och vice ordförande Emilia Wikström Melin. Det blir även en stipendieutdelning av Haacan Fagerströms minnesfond för homosexuell kultur och information. Klockan 13:00 fylls sedan de andra scenerna i EuroPride House med seminarier och samtal. Under måndagen håller Riksidrottsförbundet en paneldebatt om normer inom idrottsvärlden, QueerNördarna samtalar om varför hbtqi-världen borde vara nördigare och Radiokorrespondenterna från Sveriges Radio sänder live från samtal om situationen för hbtq-personer i Mellanöstern.

EuroPride House är öppet från måndag 30 juli till fredag 3 augusti, mellan 12:00 och 18:00. Flera av programpunkterna är återkommande under veckan. EuroPride Ung har aktiviteter alla dagar, och Folkets Juristbyrå erbjuder varje dag juridisk rådgivning.

Under tisdagen håller Kammarkollegiet ett informationssamtal om statlig ersättning till tvångssteriliserade transpersoner. RFSL tar i ett panelsamtal upp vad samisk rättighetskamp har gemensamt med hbtqi-kampen.

På torsdag kommer Swedavia Airports ta upp den problematik som finns i att två tredjedelar av hbtq-samhället väljer bostadsort och utbildning utefter var man tror att man kommer bli accepterad.

På fredagen sker en partiledardebatt i EuroPride House. Då hålls även Human Rights Conference i EuroPride House med organisationer och partier utöver EuroPride Stockholm som anordnar seminarium och samtal med ett europeiskt hbtq-perspektiv.

EuroPride Park

Invigningen av EuroPride Park går av stapeln onsdag den 1 augusti med den stora Invigningsgalan på kvällen som leds av Saga Becker. Upp på scenen kommer hon välkomna invigningstalarna Pia Sundhage och Anja Pärson, Markus Krunegård som framför Regnbågssången, The Choir by ABBA the Museum och många fler.

På torsdag i EuroPride Park kommer P2 Opera Sing-a-Long ta plats på Stora Scenen innan Schlagerkvällen startar 20:00. Medborgarbandet uppträder under fredagskvällen, följda av DJ Kornél Kovács och Wigstockholm. Efter EuroPride Parade på lördagen hålls avslutningen i EuroPride Park med bland annat Conchita, Arrhult, ionalle och Niello. Alcazar kommer även att hålla en unik konsert under avslutningskvällen.

Varje dag i EuroPride Park kommer det ske saker inne i Kinkykvarteret liksom på Regnbågsscenen. I flera av mattälten spelar DJ’s och utställare kommer att fylla sina tält av samtal, frågor och aktiviteter. I matväg finns det pizza, hamburgare, vegoburgare, ostron och massor av annat. Det kommer såklart finnas alkoholfria alternativ i barerna.

EuroPride Parade

Lördag den 4 augusti kommer EuroPride Parade tåga från Stadshuset på Kungsholmen till EuroPride Park på Östermalms IP. Stockholm har Skandinaviens största Prideparad och i år beräknas den bli ännu större. Det tar vanligtvis två timmar för det första ekipaget att nå målet, EuroPride Park. I år kommer man likt förra året kunna rösta på det ekipage bland de ca 250 som ska gå, som man tycker mest om.

City Events

Runt om i Stockholm sker massor av events under EuroPride 2018. Allt från picknicks till öppna förskolor, tatueringsstudios och seminarium.

Alf Kjeller
Kommunikationschef/Projektledare EuroPride 2018
+46102203410

Om EuroPride 2018 och Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter. Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet.

EuroPride höll första gången 1992 och då i London. Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti. Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride1998 och 2008.