Human Rights Conference – fredag 3 augusti på EuroPride House Stockholm

På fredag den 3 augusti anordnar EuroPride en Human Rights Conference med fokus på hbtq-personers mänskliga rättigheter i Europa. Konferensen kommer att innehålla seminarier och samtal med aktivister, politiker och organisationer, och flera av seminarierna belyser särskilt transpersoners situation. Konferensen invigs av demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) och före detta EU-ministern Birgitta Ohlsson (L).

Som en del av EuroPride 2018 anordnas Human Rights Conference på Kulturhuset Stadsteatern parallellt med EuroPride House under fredagen. Ordförandena för Stockholm Pride, Britta Davidsohn, och West Pride, Tasso Stafilidis, öppnar konferensen på Stora scenen klockan 12:00, för att sedan lämna över till Alice Bah Kuhnke och Birgitta Ohlsson som håller invigningstal. Från klockan 13:00 hålls sedan flertalet seminarier, debatter och samtal. 17:00 knyts konferensen ihop med en avslutning på Stora scenen.

- Human Rights Conference är en av hörnstenarna i EuroPride 2018. Den internationella hbtq-rörelsen är mångfacetterad och här erbjuder vi en dag fylld av seminarier och debatter där några av våra viktigaste frågor lyfts fram, säger Britta Davidsohn, ordförande Stockholm Pride.

- Den kanske viktigaste delen i våra Pridefestivaler är att visa solidaritet med de hbtq-personer som lever i länder där förtrycket är kompakt och där varje dag är en kamp om liv och död. Med den här konferensen sätter EuroPride 2018 strålkastarljuset på våra mest förtryckta syskon ute i världen, säger Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride.

Deltagare under konferensen är utöver EuroPride 2018 både flera organisationer och politiska partier. Konferensen är öppen för allmänheten och kostar ingenting.

Under EuroPride 2018 Göteborg anordnas en andra Human Rights Conference den 17 augusti, då med ett globalt fokus. Mer information kommer släppas inom kort.

Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 010-220 34 10

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.

Britta Davidsohn, ordförande Stockholm Pride
Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride