Ny ordförande för Stockholm Pride

Stockholm Pride har haft sitt årsmöte idag den 18 februari. Styrelsen består nu av totalt tolv personer varav sex sitter kvar från föregående år. Ny ordförande är Britta Davidsohn som gör sitt fjärde år i styrelsen.

Delar av Stockholm Prides nya styrelse. Från vänster: Jesper Greatsch, Caisa Viksten, Viktoria Herjeryd, Maria Paulsson, Victor Harju, Britta Davidsohn, Dennis Svensson, Emilia Wikström Melin, Johannes Andersson, Anna Cancela och Johnny Foglander. På bilden saknas Joel Mauricio Isabel Ortiz. Foto: Olav Holten

Styrelsen består nu av Britta Davidsohn, ordförande, Viktoria Herjeryd, kassör, samt ledamöterna Johannes AnderssonAnna Cancela (nyval), Johnny Foglander (nyval), Jesper Greatsch (nyval), Victor HarjuJoel Mauricio Isabel Ortiz (nyval), Maria PaulssonDennis Svensson (nyval), Caisa Viksten (nyval), och Emilia Wikström Melin.

Vid årsmötet kunde styrelsen rapportera ett positivt ekonomiskt resultat från föregående år och en verksamhetsplan som inbegriper ett fortsatt arbete för att göra föreningen och festivalen till en trygg plats som inkluderar hela communityt.

Med på mötet var även West Prides ordförande Tasso Stafilidis och Annika Malhotra från Visit Stockholm vilka deltog i en presentation av arbetet inför EuroPride 2018 som genomförs i sommar i Stockholm och Göteborg.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

EuroPride

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter. Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti. Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

Datum för EuroPride 2018

Stockholm 27 juli – 5 augusti