Samarbete EuroPride 2018 och Järvaveckan

Den 9 juni inleds årets Järvavecka på Spånga IP i Stockholmsförorten Järva. I år har organisationen bakom Järvaveckan, The Global Village, tagit ett extra krafttag för att lyfta hbtq-frågor genom ett samarbete med EuroPride. Syftet är att det långsiktiga samarbetet ska främja hbtq-personers livssituation, inte minst i förorten.

Samarbetet mellan Järvaveckan och EuroPride kommer under årets Järvavecka resultera i flera aktiviteter. Förutom att Prideflaggan kommer att vara rest under hela Järvaveckan kommer West Prides ordförande Tasso Stafilidis medverka i en panel på stora scenen lördag 9 juni för att representera HBTQ-frågor och pjäsen Kärlekens pris kommer att spelas upp den 10 juni. Efter föreställningen finns det möjlighet till samtal där frågor från föreställningen lyfts som vikten av inkludering, arbete mot fördomar och respektfullt bemötande.

• EuroPride, West Pride och Stockholm Pride arbetar för att stärka hbtq-personers livssituation och rättigheter. Vi vill synliggöra hbtq-personer i samhället och Järvaveckan är ett bra tillfälle att göra det på och ge hbtq-personer plats i det offentliga rummet, säger Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride.

Samarbetet kommer även vara synligt efter Järvaveckans slut då det under Järva Filmfestival som är i början på augusti kommer det visas en HBTQ-synliggörande film med efterföljande samtal tillsammans med Pride.

• "Många som bor i förorterna kommer från länder där de här frågorna är svåra. EuroPrides närvaro under Järvaveckan är viktig då den ger människor som inte ofta kommer i kontakt med hbtq-personer att tala med dem istället för om dem. Människors okunskap och fördomar, att man inte träffar hbtq-personer, förstärker fördomarna. Därför är de här mötena så viktiga. Det är också viktigt för The Global Village att visa sitt stöd gentemot hbtq-personer", säger Ahmed Abdirahman, ordförande The Global Village och grundare av Järvaveckan.

Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 070-572 09 90

Om pjäsen Kärlekens pris

Kärlekens pris är en föreställning med berättelser som baseras på vittnesmål om hur svårt det fortfarande är att öppet manifestera sin sexuella läggning och könsidentitet, såväl i Sverige som i världen. Skådespelaren, författaren och tidigare riksdagsledamoten Tasso Stafilidis tar oss med på en resa där öppenheten kan vara en balansgång på en skör tråd mellan liv och död. Föreställningen ramas in med sånger av Jacques Brel och Vladimir Vysotskij.

Om Järvaveckan

Järvaveckan syftar till att minska avståndet mellan de folkvalda politikerna och medborgarna. Genom att bjuda in partiledarna från samtliga riksdagspartier och samhällsaktörer från många olika branscher, bidrar Järvaveckan till att öka förutsättningar för boende att engagera sig i politiken, delta i samhället och sätta sina prioriterade frågor på den politiska agendan. I år medverkar omkring 130 aktörer genom seminarieprogram och utställartält. Järvaveckan anordnas på Spånga IP i Stockholmsstadsdelen Tensta. Festivalen håll mellan den 9-17 juni, 15.00-20.00. Ta del av årets program, och läs mer på www.jarvaveckan.se.

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride
Många som bor i förorterna kommer från länder där de här frågorna är svåra. EuroPrides närvaro under Järvaveckan är viktig då den ger människor som inte ofta kommer i kontakt med hbtq-personer att tala med dem istället för om dem. Människors okunskap och fördomar, att man inte träffar hbtq-personer, förstärker fördomarna. Därför är de här mötena så viktiga. Det är också viktigt för The Global Village att visa sitt stöd gentemot hbtq-personer
Ahmed Abdirahman, ordförande The Global Village och grundare av Järvaveckan