Swedavia fördjupar samarbetet med Stockholm Pride

Sedan 2011 medverkar Swedavia på Pride-festivaler runt om i landet för att visa stöd för alla människors lika rätt och värde. Swedavia fördjupar nu samarbetet med Stockholm Pride och blir bronspartner under en treårsperiod.

Swedavia har samarbetat med och varit utställare på Stockholm Pride sedan 2011 och årets deltagande blir därmed det åttonde i ordningen.

– Swedavia är målmedvetet engagerat i att bidra till en mer hållbar utveckling och att lyfta alla människors lika rätt och värde, säger Tove Möller, ansvarig för mångfald och social hållbarhet på Swedavia.

Stockholm Pride arbetar för att stärka hbtq-personers livssituation och rättigheter. Föreningens strävan är att synliggöra heteronormen och hbtq-personer i samhället i stort. Festivalen är en glädjefylld frizon för hbtq-personer, och arbetar för att hbtq-personer ska kunna ta plats i det offentliga rummet.

– Det är för oss på Swedavia en självklarhet att årets alla dagar bidra till det arbete som Stockholm Pride arbetar för. Att detta sedan kröns med den årliga Pridefestivalen, som i år dessutom är EuroPride, är för oss och många engagerade medarbetare en av årets höjdpunkter, fortsätter Tove.

Att vara en tydligt inkluderande och välkomnande arbetsgivare blir än viktigare i ljuset av undersökningar som den av forskaren Sara Ahlstedt, Linköpings Universitet, som tyder på att hbtq-ungdomar ibland begränsar sitt val av yrke eller studieinriktning utifrån om de tror sig bli accepterade inom det framtida yrket.

– Swedavia behöver attrahera kompetens som speglar samhället och är övertygade om att olikheter berikar och leder till en bättre verksamhet, säger Tove.

I slutet av mars 2018 tilldelades Swedavia ett pris för ett seriöst, långsiktigt och dedikerat engagemang för mångfald på arbetsplatsen av Scandinavian Gay & Lesbian Chamber of Commerce.

– Vi ser mycket positivt på Swedavias engagemang i Stockholm Pride. Swedavia arbetar aktivt med hbtq-frågor i den egna organisationen och vi är glada över att vi nu tecknat ett treårigt avtal för att tillsammans fortsätta arbeta för ett öppnare samhälle, säger Britta Davidsohn, ordförande Stockholm Pride.

Vid årets Stockholm Pride/EuroPride den 27 juli-5 augusti kommer Swedavia att finnas på plats med eget tält under festivalen, samt med ett fordon i paraden.

Kontakt Swedavia

Pressjour, press@swedavia.se eller 010-109 01 00

Kontakt Stockholm Pride

Presskontakt Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 070-572 09 90

Om Swedavia

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Deras roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,7 miljarder kronor per helår och har 3 100 medarbetare.

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Tove Möller, ansvarig för mångfald och social hållbarhet på Swedavia.
Tove Möller, ansvarig för mångfald och social hållbarhet på Swedavia
Tove Möller, ansvarig för mångfald och social hållbarhet på Swedavia