Ung Cancer släpper Pride-armband

Tron på en värld där gemenskap övervinner ensamhet, där alla tillåts vara sig själva och vikten av möten mellan människor är självklart både för Ung Cancer och Pride-rörelsen. I samband med att vi tillsammans med West Pride arrangerar EuroPride i sommar släpper Ung Cancer nu ett unikt regnbågsfärgat Fuck Cancer-armband.

Under juli och augusti i år arrangeras Europas största HBTQ-event EuroPride i Stockholm och Göteborg. Bakom festivalen står Stockholm Pride och West Pride. Med anledning av det släpper Ung Cancer redan nu ett särskilt regnbågsfärgat armband, som vi bär tillsammans för att sätta färg på världen. Armbandet är tillgängligt från söndag den 25 mars.

– Jag är så glad att kunna presentera detta samarbete. Vi är tre organisationer som arbetar för att öka gemenskap och på olika sätt finnas där för varandra. Det känns därför hedrande att delta i det här sammanhanget, säger Emma Tonnes, Ung Cancers generalsekreterare.

Stockholm Pride och West Pride har valt att samarbeta med organisationer vars verksamhet ligger i linje med festivalens vision om en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering. En vision som Ung Cancer är beredd att stå bakom och gör det här samarbetet naturligt för båda aktörerna.

– I Stockholm Prides värdegrund har vi slagit fast att vi solidariserar oss med andra rörelser som riskerar diskriminering och som verkar i samma anda som vi. Vi är stolta över samarbetet med Ung Cancer som ger våra organisationer möjlighet att synliggöra och stötta varandra och de frågor vi driver, säger Britta Davidsohn, ordförande för Stockholm Pride.

– Vi är mycket stolta över samarbetet med Ung Cancer och ser fram emot att göra regnbågsfärgade armband möjliga. Ung Cancers arbete är i likhet med West Prides arbete viktigt för att nå ut med kunskap och förändra attityder, säger Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride.

Det gemensamma budskap som armbandet signalerar är lika aktuellt året runt, därför lanserar vi det redan nu. I samband med lanseringen av armbandet anordnas också speciella pärldagar runt om i landet där alla som vill kan komma och pärla sitt egna regnbågssmycke. Pärldagarna arrangeras i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå söndag den 25 mars.

Tack vare intäkterna från Pride-armbanden kan Ung Cancer fortsätta skänka stöd, tröst och gemenskap för sina medlemmar och finns där varje steg på vägen.

Kontakt Stockholm Pride

Alf Kjeller
alf.kjeller@stockholmpride.org

Kontakt Ung Cancer