Wella officiell partner till EuroPride Stockholm

Wella anser att skönhet kommer från mångfald och växer med individualitet. Därför går Wella in som officiell partner till Stockholm Pride som i år tillsammans med West Pride arrangerar EuroPride i Sverige.

• ”Stockholm Pride är glada Wella återigen har valt att gå in och att stödja festivalen. Wella är en stor aktör inom skönhetsbranschen och vi ser fram emot fortsatt stöttning av den i vårt arbete med nordens största pride-festival”, säger Emilia Wikström Melin, förste vice ordförande för Stockholm Pride.

Wella är även officiell partner för de övriga nordiska länderna och det är första gången som ett skönhetsvarumärke engagerar sig som partner till Pride (första gången för Stockholm Pride var 2017).

Under Pride kommer Wella att genomföra olika aktiviteter i EuroPride Park Stockholm mellan 1-4 augusti. Utöver själva Pride-paraden kommer Wella även att ha en styling-bar där gästerna kan få sitt hår stylat.

EuroPride i Stockholm pågår mellan den 27 juli – 5 augusti. Gästerna betalar eller donerar valfritt belopp för stylingen.

• ”Coty och Wellas kärnvärden handlar om att fira och frigöra skönhet som också är det som Pride står för. Radikal inkludering är en av pelarna i vår mission, vi ser även Pride-samarbetet som ett naturligt element i och med att vi är en del av industrin där det är viktigt att visa stöd”, säger Leena Elmgren, Country Manager Wella Professionals Sverige.

För att fira EuroPride i Sverige och även Pride i de övriga nordiska länderna, lanserar Wella även i år ’Love Editions’ från EIMIs stylingserie, Pearl Styler, Ocean Spritz och Sugar Lift.

För varje såld produkt kommer en del av summan att doneras till Stockholm Pride International Solidarity Fund, vars syfte är att vara med och stötta, upprätthålla och organisera Pride-festivaler i länder som inte har samma finansiella och politiska möjligheter som vi har i de nordiska länderna.

De pengarna som samlades in till Pride International Solidarity Fund förra året från bland annat försäljningen av Wella Professionals Pride-produkt har donerats till Rigas HBTQ-organisation, Mozaika. Pengarna ska användas för att kunna genomföra Baltic Pride

Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 070-572 09 90

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Emilia Wikström Melin, förste vice ordförande för Stockholm Pride
Leena Elmgren, Country Manager Wella Professionals Sverige