Världens Twitter-användare samlas för att hjälpa

Report this content

Den 10 september samlas Stockholms, och hela världens, Twitter-användare för att samla in pengar till välgörande ändamål genom den andra upplagan av Twestival (Twitterfestival). 200 städer deltar och i Stockholm kommer cirka 300 personer att samlas på Restaurang Kåken med målet att samla in 50 000 kr till Hungerprojektet. Talare är, förutom Hungerprojektet, Johan Hedberg från Early October/Springtime och Jessica W Sandberg, presschef för Pridefestivalen.

Twestival sker under parollen Tweet. Meet. Give. vilket till stor del sammanfattar tanken bakom eventet. Målet med Twestival är dels att samla in pengar till välgörande ändamål och dels att visa på kraften i Sociala Medier. – Genom att sprida budskap genom Twitter och andra sociala medier samlade vi tillsammans in 250 000 USD i våras under den första Twestival. Vi märkte att Twitter är ett väldigt kraftfullt verktyg när det gäller att motivera, organisera och inspirera människor att hjälpa, säger Raiha Buchanan, ansvarig för Stockholm Twestival. Festivalen organiseras helt ideellt och alla pengar som samlas in går oavkortat till Hungerprojektet, något som enligt Filippa Odevall passar Hungerprojektet perfekt. – Hungerprojektet lägger 0 kr på marknadsföring, därför är Social Media en viktig och effektiv kanal för oss att sprida våra budskap. I våra programländer i Afrika, Asien och Latinamerika arbetar vi med att mobilisera människor på gräsrotsnivå och genom Twestival kan vi arbeta med samma tänk i Sverige för att få ett verkligt engagemang i de frågor vi jobbar med och för att nå vårt mål: att avskaffa hunger, säger Filippa Odevall, projektledare på Hungerprojektet. Valet föll på Hungerprojektet efter en omröstning på stockholm.twestival.com Organisationen vann stort genom att själva sprida nyheten om Twestival genom Facebook och Twitter. – Vi är väldigt glada över att få arbeta med en organisation som Hungerprojektet. De har utvecklat en metod som vi verkligen tror på. Istället för att nöja sig med att skänka pengar investerar de i människors egen driftighet och idérikedom. De arbetar mot att få människor att se sin egen potential och att ge dem kraft att agera, säger Carina Nydén, projektledare för Stockholm twestival. Pengarna samlas in dels genom biljettintäkter och dels genom donationer från företag och privatpersoner. Twestival Stockholm går av stapeln den 10 september kl. 17:00 på Kåken (Restaurang 1900), Regeringsgatan 66. T-bana Hötorget. Förutom tal och diskussion, bjuds även på underhållning i form av musik. Talare: Filippa Odevall, Hungerprojektet Johan Hedberg, Early October Jessica W Sandberg, Stockholm Pride

Taggar: