2015 års Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas regissören Stephen Frears

I år går Stockholm Lifetime Achievement Award till den hyllade brittiske regissören Stephen Frears. I samband med premiärvisningen av hans senaste film The Program kommer Frears till Stockholms internationella filmfestival 2015 för att ta emot Bronshästen.

Motivering: Med värme och passion tar sig den brittiske regissören Stephen Frears an människors mörka och tragiska sidor, samtidigt som humorn ofta är närvarande.

Stephen Frears har sedan sitt genombrott med My Beautiful Laundrette (1984) hänfört publiken med en rad rosade filmer. Regissören har bland annat nominerats till Oscar för The Grifters (1990) och The Queen (2006), och belönats med Silver Berlin Bear för The Hi-Lo Country (1998) vid Berlin International Film Festival. För två år sedan visades Frears senaste film Philomena (2013) på Stockholms internationella filmfestival och hyllades då av både publik och kritiker.

I den gripande thrillern The Program (2015) skildras Lance Armstrongs dramatiska öde. Den obesegrade Tour de France vinnaren avslöjades vara inblandad i cyklingvärldens mest sofistikerade dopningsskandal. Med Ben Foster i rollen som Armstrong och Chris O'Dowd som David Walsh, journalisten som i flera år kämpade för att belysa dopningsfusket, skapar Frears ett djupt psykologiskt porträtt av filmens huvudkaraktärer.

I rollerna: Ben Foster, Lee Pace, Dustin Hoffman, Chris O’ Dowd, Elaine Cassidy, Jesse Plemons, Laura Donnelly.

The Program har ordinarie biopremiär 4 december. Distributör: AB Svensk Filmindustri.

Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas en inom film verksam person vars livsverk Stockholms filmfestival vill belysa och hedra. Det prestigefyllda priset i form av den 7,3 kilo tunga Bronshästen – världens tyngsta filmpris – är en parafras på den svenska dalahästen och är skapad av formgivaren Fredrik Swärd. Priset har tidigare tilldelats storheter som Claire Denis, Susan Sarandon, Roman Polanski, Lauren Bacall, David Lynch och Mike Leigh.

Christina Wenger, presschef
Tel: 08-677 50 54 / 0739-916617

press@stockholmfilmfestival.se

Weronika Pérez Borjas, pressekreterare
Tel: 08-677 50 54 / 0729-018628
pressassistent@stockholmfilmfestival.se

Stockholms 26:e internationella filmfestival 11-22 november 2015
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 200 filmer från mer än 60 länder.  Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio 12-16 augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 11-16 april 2016.

Citat

Med värme och passion tar sig den brittiske regissören Stephen Frears an människors mörka och tragiska sidor, samtidigt som humorn ofta är närvarande. Årets mottagare av Lifetime Achievement Award är en filmskapare som inte räds att ta ställning för de marginaliserade i samhället. Hans filmskapande spänner från politiska filmer med socialt patos till storslagna epos med de största namnen. Oavsett vilken form berättelsen tar visar Stephen Frears att han är en regissör med en genuin nyfikenhet inför människors livsöden.
Stockholms filmfestival