Stockholms internationella filmfestival presenterar årets finalister till 1 km film

Stipendiet 1 km film ger unga filmskapare chansen att utveckla sina filmdrömmar. I år tävlar 10 bidrag om stipendiet.

Stipendiet 1 km film delas ut varje år med syfte att lyfta fram unga filmskapare från hela landet. Priset består av minst 100 000 kronor från Svenska Filminstitutet, samt produktionshjälp från Cinepost och Dagsljus – allt till ett värde av minst en halv miljon kronor. Andra samarbetspartners är Chimney Group och Teaterförbundet. 1 km film instiftades av Stockholms filmfestival 1990 och har sedan dess visat sig vara en träffsäker indikator på ny talang inom svensk film.

Filmerna visas onsdagen den 12:e november med start kl 18:00 på Mauritz, Filmhuset. 2014 års finalister
All We Share
av Jerry Carlsson, 1987, Piteå, Tjockishjärta film HB
Kontroll av Elin Övergaard, 1994, Uppsala,

Meru Imperum av Karin Franz Körlof, 1986, Göteborg
Chatten av Tia Kouvo, 1987, Lathi
Om du Lämnar mig Nu av Maria Eriksson, 1986, Göteborg, Avokadofilm Meanwhile av Savas Boyraz, 1980, Samandag
Kokpunkten av Markus Waltå, 1984, Stockholm
But You Are a Dog av Malin Erixon, 1975, Stockholm, Ganzanderes animation Hot Chicks av Ninja Thyberg, 1984, Göteborg, Silverosa Film AB Min Väg av Maja Dennhag, 1990, Umeå

Läs mer på:

Christel Lindgren, presschef

Tel: 0735-194713

Felix Bergenholtz, pressekreterare

pressassistent@stockholmfilmfestival.se

Tel. kontoret: 08-677 50 14

Stockholms 25:e internationella filmfestival 5-16 november 2014

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 200 filmer från mer än 60 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 13-18 april 2015.