Stockholms internationella filmfestival presenterar juryn för Stockholm XXV Competition och Telia Festival On Demand

Stockholms 25e filmfestival har nöjet att presentera årets tävlingsjury som bland annat delar ut den prestigefyllda Bronshästen för bästa film, samt Telia Festival on Demand juryn, ansvariga för att ta fram vinnaren av Telia Film Award.

Den 25 upplagan av Stockholms filmfestival pågår mellan 5-16 november. För årets fyra jurymedlemmar blir det en utmaning att bedöma vilka av årets filmer som går hem med ett pris. De ska inte bara utse vinnaren till festivalens tyngsta pris: den 7,3 kilo tunga Bronshästen för Bästa film i sektionen Stockholm XXV Competition. Juryn delar även ut Aluminiumhästen i kategorierna: Bästa regidebut, Bästa manus, Bästa kortfilm, Bästa manliga skådespelare, Bästa kvinnliga skådespelerska, Bästa musik och Bästa foto.

Årets Stockholm XXV Competition jury:

Daniél Espinosa – Juryordförande

Daniél Espinosa är regissör och studerade på The National Film School of Denmark, där han tog sin examen 2001. Espinosa uppmärksammades tidigt i och med skolfilmen The Boxer. Han karriär fortsatte sedan med långfilmer som Babylonsjukan och Utanför Kärleken och kulminerade med den första delen av Snabba Cash-trilogin. 2012 gjorde han sin första amerikanska produktion, Safe House, med Denzel Washington, och hans nästa film Child 44 får premiär 2015.

Debra Granik

Debra Granik är regissör och inledde sitt filmskapande efter att ha tagit examen i statsvetenskap, med debuten Snake Feed, som belönades på Sundance. Winter’s Bone nominerades till fyra Oscars, och belönades med en Bronshäst för bästa film på Stockholm Filmfestival 2010. I år deltar hon på fetivalen med filmen Stray Dog i sektionen Documania.

Johannes Bah Kuhnke

Johannes Bah Kuhnke är skådespelare och studerade på Teaterhögskolan i Malmö och på Stonestreet Studios i New York. Bah Kuhnke har spelat flertalet roller på scen på Stockholms Stadsteater, Göteborg Stadsteater samt på Teater Tribunalen. På duk har han bland annat setts i Så olika, Arvet, Om inte samt i Ruben Östlunds Un Certain Regard-belönade Turist.

Erika Wasserman
Erika Wasserman är producent och chef på produktionsbolaget Idyll och har producerat flertalet framgångsrika och prisvinnande långfilmer, bland dem: The Quiet Roar, Avalon och Man tänker sitt. För tillfället arbetar hon med Axel Peterséns nya film, Under pyramiden. Wasserman är medlem i Ateliers du Cinéma Européen samt European Film Academy, och blev utnämnd till Producer on the Move 2013.

Telia Festival On Demand är ett lyckat samarbete mellan Telia och Stockholms filmfestival. Det går ut på att fem filmer väljs ut och sedan finns att hyra i Telias digitala videobutik. De är på så sätt tillgängliga på såväl tv som på dator, surfplatta och smartphone - i hela landet . Vinnarfilmen belönas med Telia Film Award, värt 100 000 kr i distributionsstöd.

Juryn som ska bedöma vilken film det blir är:

Måns Månsson

Måns Månsson är svensk regissör, fotograf och klippare. Efter kortfilmerna Clyde och Stockholm Street fick han ett mindre genombrott med Kinchen som följde sportkommentatorn Lasse Kinch under ett ishockey-VM. I långfilmen H:r Landshövding porträtterades politikern Anders Björck under ett år i sitt arbete. Månsson står för filmfotot i Jens Östbergs Flugparken som visas på årets festival.

Peter Magnusson

Peter Magnusson är skådespelare, manusförfattare, komiker och programledare. Hans TV-karriär började med humorprogrammet Pyjamas, därefter har han medverkat i Hey Baberiba och många andra program och TV-serier på TV4. På senare tid har han mest ägnat sig åt film, han har bland annat skrivit manus till, och medverkat i, Sommaren med Göran, En gång i Phuket och Tillbaka till Bromma.

Rebecka Lafrenz

Rebecka Lafrenz är producent på Garagefilm. Hon har bland annat producerat Jens Östbergs Flugparken och Call Girl. 2011 delade Mimmi Spång och Rebecka Lafrenz på årets Lorens-pris för bästa producenter under Göteborgs Filmfestival, och samma år utsåg Svenska Filminstitutet duon till Producers on the Move under filmfestivalen i Cannes.

Presskontakt:

Christel Lindgren, presschef

Tel: 0735-194713

press@stockholmfilmfestival.se

Felix Bergenholtz, pressekreterare

pressassistent@stockholmfilmfestival.se

Tel. kontoret: 08-677 50 14

Stockholms 25:e internationella filmfestival 5-16 november 2014

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 201 filmer från 60 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 13-18 april 2015.