Världspremiär för Anna Odells X&Y på Stockholms internationella filmfestival

Stockholms filmfestival presenterar stolt årets öppningsfilm, Anna Odells omtalade X&Y med henne själv som den galna konstnären och Mikael Persbrandt som den gränslösa skådespelaren i huvudrollerna. I filmen medverkar även bland andra Vera Vitali, Shanti Roney, Sofie Gråbøl, Trine Dyrholm, Jens Albinus, Thure Lindhardt.

Mikael Persbrandt och Anna Odell. Foto: Nadja Hällström

Anna Odells debutfilm Återträffen hade nordisk premiär på Stockholms filmfestival 2013 och har sedan dess hyllats världen över. Filmen blev bland annat dubbelt Guldbaggebelönad för bästa film och bästa manuskript samt prisades på Venedigs filmfestival.

— Längtan och förväntningarna på Odells andra långfilm är stora och vi är glada och stolta över att få ha världspremiären på vår öppningskväll, säger Git Scheynius, festivalchef på Stockholms internationella filmfestival.

I X&Y ifrågasätter och utmanar Anna Odell de mediala bilder som finns av henne och Mikael Persbrandt. Tillsammans dekonstruerar de sina invanda roller och ger sig in i en gränslös lek med sin omgivning i ett utforskande av sexuella beteendemönster, könsroller, karaktärsdrag och mänskliga sanningar.

När de börjar lära känna varandra castar de, som en del i undersökningen, alter egon. De väljer ut tre skådespelare var, som får i uppgift att gestalta och synliggöra olika karaktärsdrag.

X&Y är en film som utforskar identitet, manligt, kvinnligt. Det är en lek med verklighet och fiktion, en kontrollerad undersökning av vad det innebär att vara människa i vår medialt gränslösa samtid. Det känns mäktigt och ärofyllt att få visa filmen på öppningskvällen av Stockholms filmfestival och jag ser fram emot att möta publikens reaktioner, säger Anna Odell

X&Y tävlar i årets Stockholm XXIX Competition och har världspremiär tisdag den 6 november på galapremiären av den 29:e upplagan av Stockholms filmfestival. Filmen visas även på den officiella premiären av festivalen onsdag den 7 november på biograf Skandia i Stockholm.

Biljetter släpps fredagen den 28 september på http://stockholmfilmfestival.se/sv

X&Y distribueras av TriArt Film och har biopremiär över hela Sverige den 23 november.
Filmen har producerats av Mattias Nohrborg och Frida Bargo för filmbolaget BRF.

Pressbilder och mer info: https://www.triart.se/

Angelika Vaskevitch, presschef Stockholms filmfestival
Tel: 08 677 50 09 / +4670 278 98 14

Julia Lindholm, pressansvarig X&Y
Julia.Lindholm@strandberghaage.se

Stockholms 29:e internationella filmfestival 7-18 november 2018
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 200 filmer från mer än 60 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior i april.