Kryssningssäsongen startar i Stockholms Hamnar

Den 26 april startar säsongen när kryssningsfartyget Astor anlöper Stadsgården. Stockholm är en mycket populär kryssningsdestination och i år beräknas 279 kryssningsfartyg med närmare en halv miljon kryssningspassagerare gästa Stockholms Hamnar.

Fredagen den 26 april anlöper säsongens första kryssningsfartyg Astor Stadsgården. Fyra dagar senare kommer MSC Musica för första gången till Stockholm och erhåller traditionsenligt en Stockholms Hamnars plakett.

Denna säsong beräknas 279 internationella kryssningsfartyg lägga till i Stockholms Hamnar. Av dessa anlöper 18 fartyg Nynäshamn där första anlöpet sker i mitten av maj. Säsongen avslutas 29 oktober med Marco Polo som gästar Nynäshamn och fortsätter vidare till Kiel.

– Hamnverksamheten är en stor tillgång, för hela Stockholm, dess invånare och alla de turister som vattenvägen tar sig till vår vackra stad. Genom en modern och effektiv hamnverksamhet kan vi välkomna hundratusentals turister varje år och det på ett miljömässigt hållbart sätt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

– Kryssningsresenärer betygssätter Stockholm som en av de populäraste destinationerna i världen. De är en mycket viktig del av Stockholms turistnäring och inbringar årligen cirka 500 miljoner kronor i form av restaurangbesök, hotellnätter, utflykter och shopping, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd i Stockholms stad och ordförande i Stockholm Business Region.

Stockholms Hamnar är en av få hamnar i världen som kan ta emot svart- och gråvatten och under vintern har flera mottagningsanläggningar förbättrats avsevärt.

Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar

Antal År 2011 År 2012 År 2013 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg 263 275 279
Passagerare 452 000 469 000 500 000

Henrik Ahlqvist, marknadsansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 28 13,
henrik.ahlqvist@stockholmshamnar.se
Claudia Quas, projektledare Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board
08-508 28 536, claudia.quas@stockholm.se
Therez Olsson, pressekreterare Moderaterna i Stockholms stad, 076-122 92 00 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222, therez.olsson@stockholm.se

Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30 tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter.
Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.

www.stockholmshamnar.se   www.traveltrade.visitstockholm.com

Citat