Etablerad restauranggrupp startar nytt matkoncept! =pressträff =

Report this content

Inför invigningen av Stockholms Matmarknad den 21:a januari bjuder Svenska Brasserier och Sturehof in till pressträff.

Pressträff
Datum/tid: 21 januari, kl. 17.00-17:45
Plats : Sturehof, Stureplan 2, Stockholm
o.s.a.
: marknad@svenskabrasserier.se

Agenda:

• ägare PG Nilsson berättar om koncept och vision
  • Länsstyrelsens länsfiskekonsulent Henrik C Andersson, som initierade projektet Stockholm Fiskmarknad berättar om initiativet och den idag befintliga föreningen
  • på plats finns ett antal av de råvaruproducenter som levererar till Stockholms Matmarknad

Efter presentationen genomförs en kort rundvandring med den allra första titten på den nya skaldjursavdelningen som öppnas denna dag. Matmarknaden invigs därefter av Landshövding i Stockholms Län, Chris Heister, kl. 18:00.

Om Stockholms Matmarknad
Välrenommerade restauranggruppen Svenska Brasserier är först ut i Sverige att ta ett större grepp kring råvarukedjan och öppnar en matmarknad med ledorden hållbar produktion, hög kvalitet och tydligt ursprung. Samtliga producenter har besökts och är omsorgsfullt utvalda.

Sedan smygöppningen i december 2014 erbjuder matmarknaden fisk, skaldjur, grönsaker, ost, charkuterier, bröd och kött. Ambitionen är att i möjligaste mån stödja småskaliga, lokala producenter och att erbjuda konsument total transparens gällande råvarans ursprung och framställning.

I samband med öppnandet får den ideella föreningen av sammanslutna fiskare, Stockholm Fiskmarknad, sin första fasta försäljningsplats. Samarbetet mellan Stockholm Fiskmarknad och Sturehof (som idag driver Stockholms Matmarknad) påbörjades redan 2012 med de mycket lyckade tillfälliga marknaderna på Sturehofs uteservering kommande år. Intresset och efterfrågan från konsument var stor, vilket de långa köerna påvisade. Den nya, permanenta försäljningsplatsen innebär att Stockholmarna nu kan köpa färsk fisk från Östersjön och för att kunna ta emot och hantera fisken på bästa sätt har ett renseri etablerats i anslutning till matmarknaden. Marknaden erbjuder även fisk och skaldjur från Västkusten.

Stockholms Matmarknad, som drivs i Sturehofs regi, är placerad i anslutning till Sturehof, i Sturegallerian, och omfattar även en servering om 40 platser.

Svenska Brasserier är ett samlingsnamn för resturangerna Sturehof, Riche, Teatergrillen, Taverna Brillo och Luzette.

Taggar: