Historisk fiskauktion på Stockholms Matmarknad

Report this content

Lördag 9 april är en historisk dag på Stockholms Matmarknad i Sturegallerian, då hålls den första fiskauktionen i Stockholm sedan 30-talet då den senaste lär ha genomförts. I klubban håller Bengt Lorentsson från Smögen som arbetade som auktionsförrättare innan digitaliseringen av Smögens fiskauktion.

– Jag har länge velat göra detta och det känns fantastiskt att äntligen få hit Bengt och att ge våra kunder möjligheten att få uppleva en klassisk fiskauktion, precis som det var förr i tiden, säger Niclas Lundgren som ansvarar för inköp av fisk.

Missa därför inte chansen att få uppleva en historisk fiskauktion och ta chansen att fynda. Det blir fisk och skaldjur från västkusten och förhoppningsvis Östersjötorsk, gös, abborre, gädda och strömming från yrkesfiskare i Mälaren och Östersjön. Exakt utbud bestäms av bland annat vädrets makter.

Auktionen hålls vid tre tillfällen: kl 13, 15 och 17 den 9 april på Stockholms Matmarknad.

Bakgrund:
När Stockholms Matmarknad som drivs av Sturehof smygöppnade i slutet av 2014 fick stockholmarna återigen möjlighet att köpa lokalt fångad fisk från Östersjön och Mälaren. Det innebär att fisk som är fångad i närheten av Stockholm inte behöver åka ner och vända i Göteborg innan den säljs på Stockholms Matmarknad. I källaren på Stureplan finns ett modernt fiskrenseri där den färska fisken tas emot och rensas innan den serveras eller säljs på Stockholms Matmarknad.

Taggar: