Förändringar på Mest omsatta och Attract40

Förändringar på Mest omsatta och Attract40 Stockholmsbörsens segment för de mest omsatta aktierna förändras från och med den 1 januari 2002. Mest omsatta-segmentet på A-listan utökas med ett bolag medan Attract40 får 16 nya bolag och förlorar 16 bolag. Första halvåret 2002 kommer 46 bolag att ingå i Attract40-segmentet varav 16 är nykomlingar. Inför varje halvårsskifte genomförs en revision av Mest omsatta- och Attract40-segmenten baserat på handelsstatistiken. På så sätt kommer Attract40 och Mest Omsatta att spegla vilka bolag som varit intressanta för investerarna under det gångna halvåret respektive året. På Attract40 har till exempel IT-sektorns vikt i segmentet minskat till förmån för Finans och fastighetssektorn. - Mest omsatta och Attract40 fungerar som indikatorer för investerarna att hitta aktier med hög omsättning. Vi kan se att Attract40 som lanserades 2000 fått en kvalitetsstämpel och att bolagen på O-listan eftersträvar att komma dit. Det är positivt med den dynamik som finns på Attract40, säger Frank Teneberg, försäljningsansvarig noterade bolag, på Stockholmsbörsen. Förändringar på Mest Omsatta och Attract40 från och med den 1 januari 2002 Tillkommer på Mest omsatta: Nobel Biocare AB Mest omsatta: Inga bolag faller bort Tillkommer på Attract40: AXIS AB, Capio AB, D. Carnegie & Co AB, Elanders AB, HOIST INTERNATIONAL AB, Karlshamns AB, Mandamus Fastigheter AB, Metro International S.A., Perbio Science AB, PyroSequencing AB, SAAB AB, Semcon AB, Teleca AB, Teligent AB, Utfors AB och Vostok Nafta Investment Ltd. Faller bort från Attract40: Active Biotech AB, Adcore AB, Framtidsfabriken AB, LGP Telecom Holding AB, M2S Sverige AB, Net Insight AB, New Wave Group AB, PartnerTech AB, Lundin Oil AB, ProAct IT Group AB, Protect Data AB, Q-Med AB, ReadSoft AB, TurnIT AB, Fastighets AB Tornet och Viking Telecom AB För ytterligare information, vänligen kontakta Frank Teneberg, försäljningsansvarig noterade bolag070-559 52 75 Maria Andark, informationschef 070-597 52 76 Information om alla företag inom respektive segment och om regler för de olika segmenten se www.stockholmsborsen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00280/bit0001.pdf