Fantasifullt när barn döper nya pendeltåg

Report this content

Raket, Kluringen och Sixten Blixten. I dag namngavs det första pendeltåget i Stockholm. Ceremonin genomfördes i Södertäljedepån under pompa och ståt av barnen på Förskolan Senapskornet från Upplands Väsby.

Barnen på förskolan Senapskornet fick företräda de drygt 50 förskolorna längs pendelnätet i Stockholm som under hösten tagit fram namnförslag till de 83 nya pendeltågen. Över 300 fantasifulla namnförslag har kommit in till Stockholmståg och SL, som står bakom projektet. Nu har ett antal av namnen valts ut. Det första pendeltåget som namngavs i dag den 27 november fick heta Raket. Andra namn som valts ut är: Superhjälten, Herr Gurka, Tigertåget, Nyponros, Drake, Kluringen, Sixten Blixten och Regnbågståget.

Vi tyckte att framtidens pendeltågsresenärer borde få vara med och namnge de nya tågen, därför gick frågan till förskolor utmed pendeltågslinjerna. Alla barn som varit involverade har verkligen varit aktiva och kommit med fantasifulla förslag, samtidigt som vi också har kunnat ge information hur de på ett tryggt och säkert sätt uppträder på stationer och tåg, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef för Stockholmståg.

Succesivt ska de nya pendeltågen få namn. Under 2015 beräknas de flesta nya tåg ha fått sina namn.

Snart kommer vintern
Efter namngivningsceremonin visade Stockholmståg och SL hur de förbereder sig för den vinter som kommer förr eller senare. Bland annat premiärvisades den nya avisningsanläggningen i Södertäljedepån som står redo att klara sin första vinter.

Förr tog det flera timmar upp till ett halvt dygn att ta bort snö och is från tågen. Med den nya avisningsanläggningen klaras arbetet av på 20 minuter istället.

– Den nya avisningsanläggningen är en av åtgärderna för att skapa bättre möjligheter att klara av pendeltågstrafiken i Stockholm under vintertid, säger Mikael Lindskog.

För mer information kontakta:

Mikael Lindskog, Kommunikationschef Stockholmståg
E-post: mikael.lindskog@stockholmstag.se

Mer om Stockholmståg

Sedan 2006 har vi skött pendeltågstrafiken i Storstockholm. De är cirka 1300 medarbetare som arbetar för att kunna erbjuda alla resenärer trygga och punktliga pendeltågsresor dit de ska åka. På tåg och stationer som är hela och rena. Det innebär bland annat att vi tar hand om trafiken och ansvarar för mötet med resenären på stationen, vi kör tågen och levererar trafikinformation. Liksom att vi städar och underhåller både tåg och stationer. Varje vardag görs omkring 300 000 resor med oss. Från Gnesta, Södertälje och Nynäshamn i söder till Bålsta, Märsta och Uppsala i norr. För dem som vill resa ännu längre har vi även ett stopp på Arlanda flygplats. www.stockholmstag.se

Taggar: