DELA MED SIG AV JULEN

Stockmann erbjuder sina kunder ett brett utbud av utsökta gåvoidéer och julförnödenheter för varje plånbok. God julkänsla finns att få i både varuhusen och i nätbutiken, där det också är lätt att handla julklappar.

För den som letar efter praktfulla dekorationer och läckra gåvoidéer lönar det sig att besöka Stockmanns julbodar där man hittar julklappsfavoriter; bl.a. nattlinnen, tröjor och choklad.

I de nya, fina pop-up-shoparna i Helsingfors centrum finns bl.a. Filippa K och Formal Friday för herrar samt skor från Steve Madden och Shepherd. Fazer och Lindt står för de läckra pop-up-shoparna med sötsaker. Muminshopen är ett samarbete mellan Arabia, Fiskars och Moomin Characters. Den unika butiken som pryds av Tove Janssons verk har besök av Mumintrollet och Lilla My den 18.11.

Flera nya märken finns nu i varuhusen och i nätbutiken. Bland dem finns många goda idéer till julklappar. Senaste nytt inom accessoarer för damer är A + more, vars högklassiga men prisvärda läderväskor och mjuka accessoarer endast finns på Stockmann.

Utbudet på sportavdelningen i Helsingfors och i nätbutiken har utökats med produkter från Wolfskin Tech Lab för den som uppskattar god kvalitet.

Andra nyheter i varuhuset i Helsingfors är kosmetikmärkena Urban Decay och NYX, guldsmedsaffären Westerback 1897 samt danska kaffe-och juicebaren Joe & The Juice.

På våra gåvopaketeringsställen slås julklapparna in i Stockmanns eget stilrena presentpapper, som pryds av årets julmotiv. Den avgiftsfria paketeringstjänsten betjänar fr.o.m. 20.11.

I Stockmann Delikatessen finns allt till jultidens matuppköp. I det breda sortimentet finns julens mest älskade klassisker, bland annat Stockmann Meals jullådor, och många nya idéer för finsmakare. Hur låter världens bästa julbord med godbitar från olika länder; ostron, hummer, kalkon, ankbröst, charkuterivaror och marinerade grönsaker med brownies till efterrätt?

Fisk har en given plats på julbordet. I Stockmanns MSC-certifierade fiskdiskar finns alla tänkbara läckerheter. Det rikliga ostutbudet med både inhemska och utländska ostar skämmer bort ostälskare. Delikatessen i Helsingfors centrum fick en specialutnämning för sitt omfattande utbud och lysande service med priset Kultainen Juustohöylä 2016.

Gåvor till läckergommar finns både färdigt inslagna och som enskilda produkter, av vilka man lätt kan komponera sin egen helhet. Den som njuter av en jul utan brådska kan beställda färdigt planerade läckerheter till julbordet behändigt i Delikatessens servicetjänst i varuhusen eller på nätet 1-18.12. Delikatesser och recept till den bästa av fester finns på adressen stockmann.com/delikatessen.

Nätbutiken stockmann.com förnyades i början av november och där hittar man nu också gåvor enkelt och behändigt. Den nya egenskapen som visar tillgängligheten av en vara i varuhusen underlättar inköpen. Då man väljer varuhuset som utlämningsställe kan man även i år beställa varor utan fraktkostnader.

Julstämning och god känsla
Stockmannvaruhusen förbereder sig inför jul genom att erbjuda upplevelser och trevliga sysslor för hela familjen. Pepparkaksverkstäderna sätter fart på fantasin och skaparglädjen. Pepparkakor får man dekorera i alla varuhus 26–27.11.

Det enorma pepparkakshuset från filmen Skruva på, Sixten och Blixten! finns att se i varuhuset i Helsingfors centrum 18–27.11. Jultomten besöker Stockmann även i år och är anträffbar i Helsingfors centrum, Åbo och Tammerfors på veckosluten 19.11–18.12.

I julfönstren kan man kika in i en snö- och istäckt sagovärld där snögubbarna och djuren i skogen pysslar med julbestyr. Den magiska och interaktiva isvärlden finns i varuhusen enligt följande tidtabell: Uleåborg fr.o.m. 18.11, Helsingfors centrum och Tammerfors fr.o.m. 20.11 och samt Hagalund, Itis och Åbo fr.o.m. 26.11. Julfönstren finns att beskåda fram till trettondagen.

Det mest kända sagofönstret, Stockmanns fönster på Alexandersgatan, har glatt småttingar från generation till generation. Julfönstret är fortfarande en oskiljaktig del av julgatan och väntan på julen. På Centralgatan intill Stockmann i Helsingfors centrum finns en fotoutställning med bilder på julfönster från gångna år. Minns du ännu sagofönstret med en enorm Snoopy från 80-talet? Och vilka leksaker var populärast på 40-talet? Utställningen finns att beskåda 18.11–4.12.

Läs mer om julens evenemang på www.stockmann.com/evenemang

Hope RY och Stockmann: stig in i ett julkort och dela med dig av julen till mindre bemedlade finländska familjer
Stockmann och Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry bjuder in Stockmanns kunder att även i år dela med sig av julen i form av julhälsningar. I Stockmannvaruhusen har man satt upp julkortskulisser där man kan låta sig fotograferas tillsammans med familjen iklädd rolig julrekvisita. Kunderna uppmuntras att dela fotot med släkt och vänner med hashtagen #delameddigavjulen. För varje julhälsning som publicerats på ett offentligt Instagram-konto skänker Stockmann 0,50 euro oavkortat till Hope RY för familjer som är mindre bemedlade eller som har upplevt en kris. Man kan delta i välgörenheten i alla Stockmannvaruhus 18.11–24.12.

Tilläggsuppgifter: Anna Salmi, Chief Customer Officer, tfn 050 721 0280

Bilder: https://www.flickr.com/photos/stockmanngroup/