Hannu Kasurinen lämnar affärsområdet Building and Living

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2013-02-05 kl. 12.58 EET

Stora Enso har tillsammans med Hannu Kasurinen, som har lett affärsområdet Building and Living i närmare fem år, enats om att Kasurinen ska lämna sitt uppdrag som affärsområdeschef när en efterträdare har utsetts. Fram till dess kommer han i samarbete med sin ledningsgrupp att fullt ut stödja den möjliga implementeringen av de planer som offentliggjorts idag.

“Hannu har fört affärsområdet Building and Living till en helt ny nivå i fråga om affärsfokus, kostnader och tempo. Efter närmare fem utmanande år i den här rollen är Hannu och jag överens om att det nu är dags för ledarskapsförändring för att vi ska kunna utveckla verksamheten vidare”, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

”Det har varit en spännande resa att leda Building and Living genom mycket utmanande tider och jag är stolt över mitt team som har åstadkommit verkliga förbättringar i en tuff miljö. Nu kommer jag att koncentrera mig på planeringen och genomförandet av det nya programmet som vi har tillkännagivit idag innan jag lämnar över till min efterträdare. Sedan kommer jag att söka nya utmaningar antingen inom eller utanför Stora Enso”, säger Hannu Kasurinen, EVP och chef för affärsområdet Building and Living.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Jouko Karvinen, CEO, tel. +358 2046 21410
Karl-Henrik Sundström, CFO, tel. +46 1046 71660
Lauri Peltola, EVP, Global Identity, tel. +358 2046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel.
+358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.