Ny undersökning visar att folk är beredda att betala mer för biljetter till hållbara idrottsevenemang

Hållbarhet efterfrågas i allt högre utsträckning av idrottspubliken enligt en färsk undersökning. Över hälften av tillfrågade finländare, svenskar och tyskar säger sig vara villiga att betala mer för hållbara evenemang. Stora Enso kommer att heja fram deltagarna i skid-VM 2017 i Lahtis som huvudsponsor och samtidigt lyfta fram hållbar utveckling för att förhoppningsvis främja ett nytt hållbarhetstänkande bland idrottsevenemang.

Stora Enso har frågat ett urval i Finland, Sverige och Tyskland hur hållbarhet och användning av förnybara material påverkar deras upplevelse av idrottsevenemang. Resultaten från enkäten tyder på att det finns mycket att göra för arrangörerna. Bara 21 procent av finländarna, 16 procent av svenskarna och 10 procent av tyskarna anser att dagens publikevenemang gör tillräckligt för att minimera sin miljöpåverkan.

Över hälften sade sig vara villiga att betala mer för ett evenemang om de visste att det var 100 procent hållbart. I Tyskland skulle hela två tredjedelar vara beredda att betala extra. Det fanns dock vissa skillnader mellan åldersgrupperna i de olika länderna. I Finland ökade villigheten att betala mer för hållbara evenemang tydligt bland yngre svarande, medan skillnaden mellan olika åldersgrupper inte var särskilt stor i Sverige. I Tyskland var unga vuxna i åldern 23–35 år den klart mest miljömedvetna gruppen.

”Vi på Stora Enso är övertygade om att idrottsevenemang kan arrangeras på ett 100 % miljömässigt hållbart sätt framöver och att hållbarhetsfrågor kommer att spela en stor roll för publikupplevelsen den närmaste framtiden”, säger Seppo Parvi, Stora Ensos CFO och landschef för Finland. ”Att återvinna mer är en bra början, men det verkliga genombrottet är att välja förnybara material redan från starten. Lahti2017 är ett fantastiskt exempel på hur trä och andra förnybara material kan användas konsekvent i bredare omfattning.”

Miljöpåverkan påverkar upplevelsen

Cirka 66 procent av finländarna uppgav att ansvarsfulla arrangörer som använder förnybara material skulle påverka deras upplevelse av ett evenemang positivt eller mycket positivt. Bland svenskar och tyskar var siffran över 70 procent. Överlag verkar tyskar vara mest konsekventa med att föredra hållbara evenemang och förnybara material, samt mest kritiska mot evenemang med negativa miljöeffekter, något som skulle påverka upplevelsen negativt för 73 procent av tyskarna.

Finländarna verkar ställa de högsta kraven, 71 procent av dem anser att publikevenemang ska eftersträva 100-procentig hållbarhet, vilket bara 68 procent av svenskarna och 58 procent av tyskarna kräver.

Webbenkäten hade drygt tusen svarande i åldern 18–80 år i varje land. Deltagarna utgjorde ett nationellt representativt urval sett till ålder, kön och bostadsort. Enkäten genomfördes under november och december 2016.

Stora Enso är huvudsponsor för Skid-VM 2017 i Lahtis, Finland. Stora Enso och Lahti2017 ska gemensamt verka för att främja och stödja ett hållbart världsmästerskap.

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige