• Stora Enso Oyj/

Stora Enso: Tillkännagivande med hänvisning till kapitel 2, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-04-18 kl 18.15 EET

Stora Enso Oyj informerades den 18 april 2011 om att Norges Bank (The Central Bank of Norway) nu har ett aktieinnehav och antal aktier i bolaget som understiger 5 % av aktiekapitalet Oyj per den 15 april 2011 till följd av ett aktielån i vilket Norges Bank är långivaren.

Med hänvisning till kapitel 2, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen rapporterar Stora Enso Oyj att Norges Bank har ett innehav per den 15 april 2011 enligt följande:

Norges Bank Antal R-aktier Antal röster % av aktier  % av röster
  38 032 292 3 803 229 4,82 1,60

Innehavet för Norges Bank har beräknats på det aktiekapital som var registrerat den 15 april 2011.

För ytterligare information, v g kontakta:

Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter. Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck. Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.