• Stora Enso Oyj/

Stora Enso 2015-04-17: Tillkännagivande med hänvisning till kapitel 9, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-04-17 kl 16.10 EET

Stora Enso Oyj informerades den 17 april 2015 om att Norges Bank (The Central Bank of Norway) nu har ett aktieinnehav och antal aktier i bolaget som understiger 5 % av aktiekapitalet per den 16 april 2015 till följd av ett aktielån i vilket Norges Bank är långivaren.

Med hänvisning till kapitel 9, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen rapporterar Stora Enso Oyj att Norges Bank har ett innehav per den 16 april 2015 enligt följande:

Norges Bank Antal R-aktier Antal röster % av aktier % av röster
  36 692 546 3 669 255 4,65 1,54

Innehavet för Norges Bank har beräknats på det aktiekapital som var registrerat den 16 april 2015.

För ytterligare information, v g kontakta:

Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v g kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242