Stora Enso avyttrar sitt bruk i Barcelona i Spanien

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 27 juli 2015 kl. 16.00 EET

Stora Enso avyttrar sitt bruk i Barcelona i Spanien

Stora Enso har tecknat avtal om att avyttra sitt bruk i Barcelona till riskkapitalfonden Quantum. Bruket producerar konsumentkartong av återvinningsfiber. Transaktionen är i linje med Stora Ensos strategi att fokusera sitt erbjudande av konsumentkartong på högkvalitativa produkter av nyfiber.

Den initiala kontanta betalningen för avyttringen av aktierna är cirka 10 MEUR givet sedvanliga justeringar på balansdagen. Transaktionen har ingen materiell inverkan på resultaträkningen och den förväntas bli slutförd under fjärde kvartalet 2015 beroende på myndighetsgodkännanden.

”Stora Enso fokuserar sitt erbjudande av konsumentkartong på högkvalitativa produkter av nyfiber. Bruket i Barcelona är det enda bruket inom divisionen Consumer Board som producerar återvinningsfiber. Trots en positiv utveckling under de senaste månaderna, behövs ytterligare utvecklingsinsatser och investeringar på bruket i Barcelona för att det ska vara fortsatt lönsamt. Jag tror att bruket kan bli mer effektivt under det nya ägarskapet”, säger Jari Latvanen, chef för division Consumer Board.

Baserat på siffrorna för 2014 förväntas avyttringen minska Stora Ensos årliga omsättning med 117 MEUR och minska Stora Ensos årliga kartongproduktionskapacitet med cirka 195 000 ton. Transaktionen har ingen betydande inverkan på Stora Ensos operativa EBIT och kassaflöde framåt och den kommer enbart marginellt att förbättra de operativa EBIT- och EBITDA-marginalerna. Bruket i Barcelona sysselsätter cirka 220 personer.

För mer information om Quantum, besök www.quantum-capital-partners.com/

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications, tel. +46 72 221 9228
Ulla Paajanen-Sainio, SVP Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en global ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom nytänkande och utvecklande av nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 anställda i över 35 länder och omsättningen 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications, tel. +46 72 221 9228
Ulla Paajanen-Sainio, SVP Investor Relations, tel. +358 40 763 8767