• Stora Enso Oyj/

Stora Enso emitterar nytt obligationslån och aviserar ett offentligt erbjudande om återköp av utestående obligationslån

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-06-07 kl. 18.20 EET

NOT FOR DISTRIBUTION IN OR INTO OR TO ANY PERSON LOCATED OR RESIDENT IN THE UNITED STATES, ITS TERRITORIES AND POSSESSIONS (INCLUDING PUERTO RICO, THE U.S. VIRGIN ISLANDS, GUAM, AMERICAN SAMOA, WAKE ISLAND AND THE NORTHERN MARIANA ISLANDS), ANY STATE OF THE UNITED STATES OR THE DISTRICT OF COLUMBIA (SEE "OFFER AND DISTRIBUTION RESTRICTIONS" BELOW)

Stora Enso har framgångsrikt genomfört en emission av ett nytt sjuårigt obligationslån på 300 MEUR under sitt EMTN (Euro Term Medium Note)-program. Obligationslånet förfaller i juni 2023 och löper med en fast kupong på 2,125 %. Emissionspriset var 99,711, motsvarande en avkastning på 2,17 % och Euro mid-swaps + 200 räntepunkter. Obligationslånet medför inga finansiella kovenanter. Obligationslånet kommer att listas på Luxembourg Stock Exchange.

Stora Enso aviserar också ett offentligt erbjudande om återköp av de lån till fast ränta som förfaller 2018 och 2019, om 500 MEUR vardera. Köpeskillingen i erbjudandet motsvarar en interpolerad ränta på mid-swaps +35 räntepunkter för 2018. För 2019 kommer spreaden att bestämmas senare. Erbjudandet löper ut den 13 juni 2016 kl. 17.00 CET. Priset på erbjudandet fastställs den 14 juni 2016 klockan 12.00 CET eller däromkring, och likviddag beräknas bli den 16 juni 2016.

Emissionen och det offentliga uppköpserbjudandet genomförs gemensamt av Deutsche Bank, JP Morgan och Nordea Bank.

– Vi utnyttjar det förmånliga kreditmarknadsläget genom att förlänga löpetiderna och samtidigt erbjuda oss att återköpa delar av våra utestående lån med kortare löptid. Vi fortsätter att arbeta proaktivt med vår portfölj, säger finansdirektör Martin Ros.

För ytterligare information, kontakta:

Martin Ros, koncernens finansdirektör, tel. +46 1046 71078

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Martin Ros
koncernens finansdirektör