Stora Enso får erkännande som världsledande i kampen mot den globala uppvärmningen

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2017-01-24 kl. 12.00 EET

Stora Enso har utsetts till ett av världens ledande företag när det gäller åtgärder och strategier för att bekämpa den globala uppvärmningen. Företaget finns med på ”Supplier Climate A List” som sammanställs av den internationella, ideella organisationen CDP som arbetar för att främja en hållbar ekonomi.

Av de företag som deltar i CDP:s leveranskedjeprogram har 3 procent tilldelats en plats på ”Supplier Climate A List”, varav Stora Enso är ett. Över 4 300 företag har skickat in en årlig leveranskedjeredovisning till CDP för att på ett opartiskt sätt bedömas och jämföras med CDP:s eget poängsystem.

Stora Enso är också det enda nordiska företag som ingår i CDP:s ”Supplier Engagement Leaderboard”. Bara 1 procent av de företag som analyseras av CDP utgörs av så kallade ”supplier engagement leaders” som verkar för förändring i sina leveranskedjor.

– Vi tror att det viktigaste vi kan göra i kampen mot den globala uppvärmningen är att använda förnybara material, säger Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin. I mer än tio år har Stora Enso aktivt arbetat för förbättrad energieffektivisering i sin verksamhet och på många platser också minskat sitt beroende av fossila bränslen. I dag kommer över 75 procent av den energi som koncernen genererar och använder från fossilfria källor. De senaste åren har vi också börjat arbeta med utsläppen i leveranskedjan.

– Vi gratulerar de 112 företagen på vår ”Supplier Climate A List”. De leder utvecklingen mot en framtid med mindre koldioxidutsläpp, säger CDP:s vd Paul Simpson. Företag är viktiga aktörer för att världsekonomin ska uppnå de nya klimatmålen och exemplet från denna grupp visar att man måste våga agera och utnyttja de många möjligheter som väntar.

”Supplier Climate A List” publiceras i CDP:s rapport Missing link: Harnessing the power of purchasing for a sustainable future. I rapporten visas hur världens största inköpsorganisationer använder den makt som deras storlek ger för att pressa ner utsläppen i hela leveranskedjan, med 434 miljoner ton koldioxidekvivalenter – motsvarande mer än Frankrikes årliga utsläpp av växthusgaser. ”Supplier Climate A List” finns tillgänglig på CDP:s webbplats.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

STORA ENSO

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige