Stora Enso får EU:s miljöutmärkelse för innovativ återvinningsteknik

Stora Enso och dess partner Alucha Recycling Technologies har fått miljöprojektet LIFE:s utmärkelse ”Best of the Best” 2010, som EU ger till projekt som har en positiv inverkan på miljön. Stora Enso och Alucha Recycling Technologies tilldelades utmärkelsen för att ha utvecklat och investerat i innovativ återvinningsteknik vid Stora Ensos bruk i Barcelona. Med den nya tekniken separeras plast- och aluminiumlaminat från återvunna vätskeförpackningar. Den här processen innebär att både fibrerna och aluminiumet helt kan återanvändas, och att plasten kan användas för att generera energi till bruket.

Företrädare för EU:s medlemsstater tog i samarbete med Europeiska kommissionens LIFE-enhet vid generaldirektoratet för miljö (GD Miljö) fram en kort lista över de projekt som var nominerade till utmärkelsen.

”Fiberbaserade vätskeförpackningar är en fantastisk förpackningslösning eftersom det till största delen är tillverkad av ett naturligt material baserad på en förnybar råvara som kan återvinnas,” förklarar Mats Nordlander, Executive Vice President på Stora Enso Packaging. ”Vi strävar ständigt efter att öka återvinningen av våra produkter och försöker hitta innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan. Därför är vi särskilt stolta över att ha fått den här utmärkelsen av EU”.

Vid Stora Ensos bruk i Barcelona återvinns använda mjölk- och juiceförpackningar från Spanien, Frankrike, Portugal och Storbritannien. De används som råvara för att tillverka returfiberbaserad kartong (WLC), en typ av kartong som används för olika förpackningslösningar.

Läs mer om projektet på www.projectclean.eu

För ytterligare information, v g kontakta:
Päivi Harju-Eloranta, Director, Sustainability, Stora Enso Packaging, tel. +358 2046 22520
Jonas Nordlund, Communications Director, tel. 01046 71663

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.