Stora Enso Fine Paper planerar att stärka sin konkurrenskraft genom omstrukturering

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-05-03 kl 09.00 EET

Stora Ensos affärsområde Fine Paper omprövar sina arbetsmetoder och skapar en ny affärsmodell för att stärka sin konkurrenskraft. Enligt planerna ska Stora Enso omstrukturera verksamheten vid Nymölla Bruk i Sverige. Vid Uetersen Bruk i Tyskland är planen att omstrukturera verksamheten mer mot specialpapper och vid Oulu Bruk i Finland samt arkningsanläggningarna i Belgien och Storbritannien att hitta de mest effektiva sätten att utnyttja konverteringskapaciteten och effektivisera den övriga verksamheten.

”De planer som aviseras idag skulle göra Stora Enso Fine Paper mer flexibelt och kostnadseffektivt, och därmed bättre på att svara på kundernas och marknadens förväntningar. Efterfrågan på finpapper är fortfarande klart under nivåerna före krisen och det finns inga tecken på varaktig återhämtning. Vi har framgångsrikt omformat vår verksamhet under de senaste åren och planerar nu att fortsätta på den inslagna banan med att förbättra våra befintliga verksamheter. Vi jämför bästa praxis på alla våra bruk så att vi ständigt kan tillämpa de mest effektiva arbetsformerna. På samma sätt måste vi ifrågasätta våra metoder för att bedriva verksamheten. Den här planen ingår i Stora Ensos förändringsprocess Rethink där vi ser på verksamheten på ett nytt sätt, exempelvis i form av nya produkter och tjänster, nya lösningar för våra kunder – helt enkelt bättre lösningar för framtiden”, säger Hannu Alalauri, EVP, affärsområdet Fine Paper.

Stora Enso Fine Paper planerar att minska de årliga kostnaderna med cirka 20 MEUR från och med 2011. Alla åtgärder ska vara slutförda före utgången av andra kvartalet 2012. Den föreslagna omstruktureringen skulle totalt påverka upp till 285 anställda i Finland, Sverige, Tyskland, Belgien och Storbritannien. Till följd av detta redovisar Stora Enso en kontantavsättning om cirka 16 MEUR som en engångspost i rörelseresultatet för andra kvartalet 2011. De planerade åtgärderna kommer inte att påverka affärsområdets produktionskapacitet för finpapper.

Utfallet av planerna är avhängigt av resultaten från lokala MBL-förhandlingar. Som tidigare gör Stora Enso allt som kan göras i samarbete med det lokala samhället för att hjälpa de medarbetare som påverkas så att de kan hitta ny sysselsättning. Lediga tjänster vid andra Stora Enso-enheter kommer att göras tillgängliga.

För ytterligare information, v g kontakta:
Hannu Alalauri, EVP, affärsområdet Fine Paper, tel +358 2046 21228
Mats Nordlander, EVP, Country Manager Sweden, tel +46 1046 72703
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel +46 1046 71663

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.