Stora Enso förändrar och förlänger syndikerat lån

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-12-21 kl. 9.00 EET

Stora Enso har förlängt ett befintligt, syndikerat lån om 700 MEUR med ett år. Lånet förfaller nu i januari 2019 och kommer att utgöra en reserv för allmänna finansieringsbehov inom företaget. Krediten är för närvarande outnyttjad.

Vid det nuvarande betyget BB/Ba2 löper lånet med en marginal på 1,20 % p.a. över Euribor. Lånet har inga finansiella kovenanter.

Långivare är Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Pohjola Bank plc, SEB, Barclays, BNP Paribas Corporate & Investment Banking, Citi, Deutsche Bank, DNB Bank ASA, Goldman Sachs Bank USA, HSBC Bank plc, JP Morgan, Nordea och Royal Bank of Scotland.

– Vi är glada över det fortsatta stöd och engagemang som våra samarbetsbanker har visat. Med nya, bättre villkor och förlängd löptid får Stora Enso större flexibilitet i sitt omvandlingsarbete, säger koncernens Group Treasurer Martin Ros.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Ros, Senior Vice President, Group Treasurer, tel. +46 1046 71078
Ulla Paajanen-Sainio, Senior Vice President, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och 2014 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Martin Ros, Senior Vice President, Group Treasurer, tel. +46 1046 71078